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Analysis on the Comparison of Cartoon and Satirical Cartoon for Signification of Sign

카툰과 만평의 유머와 풍자 비교 분석

  • 박경철 (조선대학교 만화애니메이션학부)
  • Received : 2013.04.30
  • Accepted : 2013.05.23
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The accessibility and effect of cartoon on children are very significant. Since cartoon is a medium of conveying information through text and pictures, it has a characteristic of being easily approached by children than any other medium. Its accessibility to children is inevitably more exceptional than any other medium in the sense that it is a method of not only telling or reading stories but also showing stories. The main audience of is children. It has a characteristic of being easily accepted by children since it's mythology seen in cartoon than read in text. However, gods conducts are full of unethical expressions. Sexual expressions of intermarriages between mother and son, between brother and sister and between uncle and niece, as well as extramarital intercourse are very unethical that could have negative effects on children. This study analyzed the unethical expressions of gods that could have negative effects on children at current point in time. Zeus was often unfaithful to his wife with many stories about the children of Zeus that were created from extramarital intercourse. Standard of value on rational decision has been established for adult readers, but children can readily accept things since they lack their own rational decision on what's right and wrong. As an alternative to children's uncritical observatory study, there is a need for author's intervention to help children form desirable values. The purpose of this study is to analyze the sexual expressions of Zeus and gods in that could affect children's social study.

카툰은 의미작용에 따라 유머 중심의 유머카툰과 풍자 중심의 풍자카툰으로 나눌 수 있으며, 만평은 풍자카툰의 범주에 놓을 수 있다. 특히 풍자카툰에서도 만평은 구체적인 대상과 비난을 표현한다는 점에서 카툰의 웃음보다는 비웃음을 잘 보여주는 장르이다. 웃음이 기쁘거나 즐거울 때, 또는 우스울 때 나타나는 표정이나 소리라면, 비웃음은 빈정거리거나 업신여기는 웃음의 표정이나 소리이다. 웃음이 따스하다면 비웃음은 차가운 느낌으로 다가온다. 이는 카툰이 인간의 희로애락에 중점을 두고 있는데 반해, 만평은 시사와 정치적 메시지 전달에 중점을 두고 있기 때문이다. 또한, 풍자카툰이 대상을 빗대어 비유하는 편이라면, 만평은 구체적인 대상을 빗대지만, 구체적인 글로 표기하여 비유하는 편이다. 풍자카툰 중에서도 특히나 만평은 비난에 가까운 비웃음의 대상에 대해 직설적인 공격을 한다. 만평은 대중들의 사회적인 관심에 적극 개입하는 특수한 위치에 있다. 현재진행형의 문제를 제기할 가치가 있다고 보는 정치 시사 경제에 대한 의견을 개진하기 때문에, 독자는 만평을 큰 어려움 없이 의미작용하게 된다. 한 예를 들면 만평을 구성하는 기호 중에 시사문제와 직접적인 연관의 글을 표기함으로써, 독자에게 구체적인 의미작용의 방식을 선호하는 편이다. 만평은 비유적인 그림과 구체적인 표기의 글을 함께 사용함으로써 작가의 의미작용이 독자의 의미작용과 일치할 가능성이 높아진다. 만화를 전공하는 학생들에게 카툰과 만평은 서사만화에 비해서 낯설고 이해시키기 어려운 장르이다. 학생들은 한 칸에 이야기를 담는 유머의 묘미를 이해하기 어려워하며, 시사문제에 관심이 없거나 꺼리는 다수 성향이 있다. 이 때문에 카툰과 만평을 효율적으로 교육하는 데 어려움이 있다. 본 연구는 카툰과 만평의 역사적인 분류나 정의를 찾기보다는 유머카툰과 풍자카툰의 관점에서 카툰과 만평을 비교하는 데 있다. 특히 유머와 풍자의 관점에서 공통점과 차이점을 찾아보는 데 목적이 있다. 이는 카툰과 만평의 교육적 효율을 올릴 수 있는 기반이 될 것이다.

Keywords

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