참고문헌
- 강문봉 (2011). 자연수의 나눗셈 지도에 대한 고찰, 수학교육학연구 21(1), p.10.(Kang, M. B. (2011). Review teaching division of whole numbers, Journal of Educational Research in Mathematics 21(1), p.10.)
- 강영란, 조정수, 김진환 (2012). 분수 나눗셈의 문장제에 대한 초등교사들의 전문화된 내용지식 분석, 수학교육논문집 26(3), 301-316.(Kang, Y. R., Cho, C. S. & Kim, J. H. (2012). Analysis of elementary teachers' specialized content knowledge (SCK) for the word problems of fraction division, Communications of Mathematical Education 26(3), 301-316.)
- 교육과학기술부 (2011a). 수학 5-2, 서울: 두산동아, 16-30.(Ministry of Education (2011a). Mathematics 5-2, Seoul:Doosandonga, 16-30.)
- 교육과학기술부(2011b). 수학 6-1, 서울: 두산동아(주), 4-13.(Ministry of Education (2011b). Mathematics 6-1, Seoul: Doosandonga, 4-13.)
- 교육과학기술부 (2011c). 수학 5-2 지도서, 서울: 두산동아, 113-144.(Ministry of Education (2011c). Mathematics 5-2 guidebook for teachers, Seoul: Doosandonga, 113-144.)
- 교육과학기술부 (2011d). 수학 6-1 지도서, 서울: 두산동아, 87-118.(Ministry of Education (2011d). Mathematics 6-1 guidebook for teachers, Seoul: Doosandonga, 87-118.)
- 김경미, 황우형 (2012). 자연수와 분수 연산에 대한 학생들의 이해 분석, 수학교육 51(1), 21-45.(Kim, K. & Whang, W. H. (2012). An analysis of students' understanding of operations with whole numbers and fractions, The Mathematical Education 51(1), 21-45.)
- 김명운, 장경윤 (2009). 맥락화를 통한 분수의 곱셈과 나눗셈의 지도, 학교수학 11(4), pp. 685-706.(Kim, M. & Chang, L.Y. (2009). Teaching multiplication & division of fractions through contextualization, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics 11(4), 685-706.)
- 박교식, 송상헌, 임재훈 (2004). 우리나라 예비초등교 사들의 분수 나눗셈의 의미 이해에 관한 연구, 학교수학 5(2), 235-248.(Park, K.S., Song, S. H. & Yim, J. H. (2004). A study on understanding of the elementary teachers in pre-service with respect to fractional division, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics 5(2), 235-248.)
- 박정임 (2001). 분수의 나눗셈 개념에 관한 연구 . 석사학위 논문, 한국교원대학교 대학원.(Park, J. (2001). A Study on concept of fractional division, Master's dissertation, KNUE.)
- 박혜경 (2003). 분수 나눗셈의 개념적 이해를 위한 관 련 지식의 연결 관계분석, 석사학위 논문, 한국교원대학교 대학원.(Park, H. K. (2003). An analysis on connections with related knowledge for conceptual understanding about division of fractional numbers, Master's dissertation, KNUE.)
- 백선수 (2004). 비형식적 지식을 활용한 분수 곱셈과 나눗셈에서의 형식화 지도 방안 개발, 박사학위 논문, 한국교원대학교 대학원.(Baek, S. S. (2004). A development of instructional method for the formalized algorithm through informal knowledge in teaching multiplication and division of fraction, Doctoral dissertation, KNUE.)
- 임재훈, 김수미, 박교식 (2005). 분수 나눗셈 알고리즘 도입 방법 연구: 남북한, 중국, 일본의 초등학 교 수학교과서 내용 비교를 중심으로, 대한수학교육학회지 학교수학 7(2). 103-121.(Yim, J. H., Kim, S. M& Park, K. S. (2005). Different approaches of introducing the division algorithm of fractions: comparison of mathematics textbooks of North Korea, South Korea, China, and Japan, Journal of Korea Society Educational Studies in Mathematics School Mathematics 7(2), 103-121.)
- 전평국, 박혜경 (2003). 분수 나눗셈의 개념적 이해를 위한 관련 지식의 연결 관계분석, 수학교육논문집 15, p. 71.
- Baroody, A. J. (1998). Fostering children's mathematical power, Lawrence Erlbaum Associates.
- Graeber, A. O., Tanehaus, E. (1993). Multiplication and division : From whole numbers to rational numbers, In D.T. Owens(Ed.), Reseach ideas for the classroom, (97-117). Reston, Va.: National Council of Teachers of Mathematics.
- Kamii, C. (1999). Teaching fractions: Fostering children'sown reasoning, In Stiff, L. V.(ed.), Developing mathematical reasoning in grade K-12, (82-92). Reston, Va.: National Council of Teachers of Mathematics.
- Kieren, T. A. (1993). Rational and fractional numbers: From quotient field to recursive understanding, In Carpenter T. P., Fennema, E.& Romberg, T. A.(Eds), Rational number: An integration of research, (49-84). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
- Siebert, D. (2002). Connecting informal thinking and algorithms: The case of division of fractions. In Litwiller, B. & Bright, G.(Eds.) Making sense of fraction, ratios, and proportions (247-256). Reston, Va.: National Council of Teachers of Mathematics.
피인용 문헌
- 곱셈적 구조에 대한 2, 4, 6학년 학생들의 수학적 사고의 연결성 분석 vol.53, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.1.57
- 초등학교 수학에서 분수 나눗셈의 알고리즘 정당화하기 vol.22, pp.2, 2019, https://doi.org/10.7468/jksmec.2019.22.2.113
- Prospective Elementary Mathematics Teachers’ Difficulties on Textbook Task Modification: Focusing on Fraction Tasks vol.29, pp.4, 2013, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.551