DOI QR코드

DOI QR Code

Using portfolio for professional development of pre-service mathematics teachers

중등수학 예비교사의 전문성 발달을 위한 포트폴리오 활용

  • Received : 2013.03.23
  • Accepted : 2013.05.15
  • Published : 2013.05.31

Abstract

The purpose of this article is to suggest using portfolio for professional development of secondary pre-service mathematics teachers based on actual application case. To achieve this goal, 28 pre-service mathematics teachers developed their own portfolios in the regular study course for one semester under the pre-planned components of portfolio. Then they participated in the survey of their beliefs in mathematics and mathematics education and in the structured interview for drawing implications of using a pre-service mathematics teacher portfolio. According to the collected data, developing a pre-service mathematics teacher portfolio made a significant difference in beliefs of mathematics teachers' roles and showed the potential to improve the professional development of pre-service mathematics teachers as well as their learning. Continued investigation for more effective components of a pre-service mathematics teacher portfolio would be needed.

Keywords

References

  1. 강옥기, 한신일 (2007). 예비 중등수학교사의 수학 및 수 학교육에 관련한 신념 분석 연구, 수학교육학연구 17(4), 381-393.(Kang, O.& Han, S. (2007). An analytic study of beliefs in mathematics and mathematics education, Journal of Educational Research in Mathematics 17(4), 381-393.)
  2. 강현영, 이동환, 고은성 (2012). 좋은 수학수업과 교사 전 문성 개발에 대한 현직수학교사 인식 조사: 학교급 및 교육경력에 따른 차이 조사, 수학교육 51(2), 173-189.(Kang, H., Lee, D., & Ko, E. (2012). Mathematics teacher's perspective on gook teaching and teacher professional development, -Difference in school level and career, The Mathematical Education 51(2), 173-189.)
  3. 김판욱,이병욱, 김희필 (2005). 생애 설계를 위한 포트폴 리오의 이해와 실제. 문음사.(Kim, P., Lee, B., & Kim, H. (2005). Understanding and practice ofportfolio for life design, Moonumsa.)
  4. 김희필, 김영용, 김효심 (2008). 예비 교사의 반성적 사고 능력 강화를 위한 학습 포트폴리오 적용 프로그램의 효과, 한국실과교육학회지 21(3), 257-276.(Kim, H., Kim, Y., & Kim, H. (2008). The effects of a program applied with learning portfolio style to enhance the capability of reflective thinking ofpre-service teachers, Journal of Korean Practical Arts Education 21(3), 257-276.)
  5. 안진경 (2011). 예비교사 교육과정에서 학습 포트폴리오 활용의 효과, 열린교육연구 19(4), 169-184.(Ahn, J. (2011). The effects of learning portfolio activities in curriculum for student teachers, The Journal of Yeolin Education 19(4), 169-184.)
  6. 박성희, 배상확 (2008). 학습포트폴리오를 적용한 대학생 의 학습역량에 대한 사례 연구, 학습자중심교과교육 연구 8(2), 159-179.(Park, S. & Bae, S. (2008). A case study about the learning competency for students through learning portfolio, Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction 8(2), 159-179.)
  7. 방정숙 (2012). 예비 초등 교사의 좋은 수학 수업에 대한 인식, 수학교육 51(2), 145-160.(Pang, J. (2012). Prospective elementary school teachers' conception on good mathematics instruction, The Mathematical Education 51(2), 145-160.)
  8. 방정숙, 권미선 (2012). 좋은 수학 수업에 대한 교사의 인식 조사-초 ․중등 교사의 인식 비교를 중심으로-, 수학교육논문집 26(3), 317-338.(Pang, J. &Kwon, M. (2012). Effective mathematics instruction-Comparison of conception by elementary and secondary school teachers, Communications of Mathematical Education 26(3), 317-338.)
  9. 심상길, 윤혜순 (2012). 마이크로티칭에서 수학 예비교사 들의 수업 행동과 변화에 대한 연구, 수학교육 51(2), 131-144.(Shim, S. & Yun, H. (2012). A study on mathematics pre-service teachers' teaching behaviors and changes in microteaching. The Mathematical Education 51(2), 131 -144.)
  10. 이화진, 권점례, 홍선주, 상경아 (2007). 초등 초임교사의 수업 전문성 발달 자료 개발 및 지원 방안 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2007-4-1.(Yi, H., Kwon, J., Hong, S., & Sang, K. (2007). A study on developing support material and suggestion for new teachers in primary schools, KICE Report RRI 2007-4-1.)
  11. 이화진, 오은순, 송현정, 전효선, 강대현, 권점례, 곽영순, 진의남, 유정애, 이경언, 양윤정, 이병천, 이미숙, 김명화, 오상철, 홍선주 (2006). 수업컨설팅 지원 프로그램 및 교과별 내용 교수법( PCK) 개발 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2006-1.(Yi, H., Oh, E., Song, H., Chun, H., Kang, D., Kwon, J., Kwak, Y., Jin, Y., Yu, J., Lee, G., Yang, Y., Lee, B., Lee, M., Kim, M., Oh, S., & Hong, S. (2006). Development of supporting programs for teaching consulation and pedagogical content knowledge by subjects, KICE Report RRI 2006-1.)
  12. 조용개 (2009a). 교수력 향상을 위한 수업 포트폴리오 활용전략. 박사학위논문, 경북대학교.(Cho, Y. (2009a). Utilization strategies of the teaching portfolio for the qualitative improvement of teaching competency in higher education, Doctoral thesis, Kyungpook National University.)
  13. Cho, Y. (2009b). 대학 수업의 질적 개선 및 평가에 필요한 티칭 포트폴리오 구성요소 탐색, 교육공학연구 25(1), 1-27.(Cho, Y. (2009b). Searching components of the teaching portfolio for qualitative improvement and evaluation of instruction in higher education, Journal of Educational Technology 25(1), 1-27.)
  14. 조한무 (1997). 포트폴리오 평가가 체육 수업에 미치는 효과: 문화기술적 연구 , 박사학위논문, 한국체육대학교.(Cho, H. (1997). The effects ofportfolio assessment on instruction ofphysical education, Doctoral thesis, Korea National Sport University.)
  15. 최승현 (2007). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수 지식( PCK) 연구 . 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2007-3-2.(Choe, S. (2007). The research on pedagogical content knowledge in mathematics teaching, KICE Report RRI 2007-3-2.)
  16. 최승현, 강대현, 곽영순, 장경숙 (2008). 교과별 내용교수 지식( PCK) 연구(II) -중등 초임교사 수업컨설팅을 중심으로. 한국교육과정평가원 연구보고 RRI 2008-2.(Choe, S., Kang, D., Kwak, Y., & Chang, K. (2008). Research on pedagogical content knowledge(PCK) in social studies, mathematics, science and english with focus on instructional consulting for secondary beginning teachers, KICE Report RRI 2008-2.)
  17. 최창우, Brian. S. (2008). 뉴질랜드 초등학교의 포트폴리 오 평가에 관한 사례연구: 초등수학을 중심으로, 수학 교육학연구 18(1), 63-80.(Choi, C. & Brian, S. (2008). A case study ofportfolio assessment in New Zealand elementary school -centered on elementary mathematics, Journal of Educational Research in Mathematics, 18(1), 63-80.)
  18. Korthagen, F. A. & Kessels, J. P. (1999). Linking theory and practice: Changing the pedagogy of teacher education. Educational Researcher 28(4), 4-17.
  19. Takona, J. P.& Wilburn, R. J. (2004). Primer to developing a successful pre-service teacher portfolio. Dallas.Lanham.Boulder.New York.Oxford: University Press of America.
  20. Winsor, J. T. & Ellefson, B. A. (1995). Professional portfolio in teacher education; An exploration of their value and potential. The Teacher Educator 31, 68-74. https://doi.org/10.1080/08878739509555100
  21. Zeichner, K. & Tabachnick, B. R. (1981). Are the effects of university teacher education washed out by school experiences? Journal of Teacher Education 32, 7-11.

Cited by

  1. 포트폴리오 활용이 예비 과학교사의 반성적 사고에 미치는 영향에 관한 내러티브 탐구 vol.36, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.2.0221