DOI QR코드

DOI QR Code

초등학생의 프로그래밍 학습을 위한 알고리즘적 사고 문제 모델 기반의 활동지 개발 및 적용

Development of Algorithm Design Worksheets using Algorithmic Thinking-based Problem Model in Programming Education for Elementary School Students

  • 김용천 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 최지영 (고려대학교 컴퓨터교육학과) ;
  • 권대용 (고려대학교) ;
  • 이원규 (고려대학교 컴퓨터교육학과)
  • Kim, Yongcheon (Dept. of Computer Science Education, Korea University) ;
  • Choi, Jiyoung (Dept. of Computer Science Education, Korea University) ;
  • Kwon, Daiyoung (Creative Informatics and Computing Institute, Korea University) ;
  • Lee, Wongyu (Dept. of Computer Education, Korea University)
  • 투고 : 2013.05.28
  • 심사 : 2013.07.29
  • 발행 : 2013.09.30

초록

2009년에 개정된 정보 교과 교육과정의 '문제해결 방법과 절차' 영역에서는 실생활에서 발생하는 다양한 문제를 알고리즘적 사고를 통해 해결할 것을 강조하였다. 또한 설계한 알고리즘의 구현을 위해 프로그래밍 언어의 기본 사용법을 익혀 실생활의 다양한 문제를 해결할 것을 제시하고 있다. 최근 초등학교 학습자도 쉽게 사용할 수 있는 교육용 프로그래밍 언어가 제시되면서 프로그래밍 언어의 사용에 대한 학습자의 부담이 많이 줄어들었다. 그러나 초보 학습자가 자신이 작성한 문제해결 절차를 프로그래밍 언어로 구현하는 것은 쉽지 않다. 따라서 초등학교 학습자가 알고리즘 설계와 구현과정을 연계할 수 있는 효과적인 방법이 필요하다. 이에 본 연구에서는 프로그래밍 교육에서 학습자가 문제해결 절차를 작성하면서 동시에 구현에 필요한 내용도 작성할 수 있는 알고리즘 설계 활동지를 제안하고자 한다. 그리고 수업을 통해 본 연구에서 제안한 알고리즘 설계 활동지를 사용하여 문제해결 절차를 작성한 학습자가 일반적인 문제해결 절차를 작성한 학습자에 비해 얼마나 빠르고 정확하게 문제를 해결하는지를 확인해보았다.

"Problem-solving methods and procedures" sections in the 2009 revised informatics curriculum emphasized active use of algorithmic thinking to solve problems. And it is proposed to solve the various problems of real life using programming language for the implementation of the algorithm. Recently, various Educational Programming Language has been developed for elementary programming activity and many researches showed that students' cognitive burden was reduced in learning programming language with Educational Programming Languages. However implementation of the algorithm is difficult for novice programmer. For the reason, effective way is required for elementary students to connect design of the algorithm and implementation of the algorithm. Therefore, in this study propose the algorithm design worksheets that it is possible to create an algorithm to describe the content needed to implementation in programming education. And this study proved the effect of the algorithm design learning tools through experiment.

키워드

피인용 문헌

  1. 소프트웨어 활용 탐구 활동을 통한 고등학생의 프로그래밍과 컴퓨팅 사고력에 대한 인식 변화와 과학 학습에 대한 태도 조사 -스크래치와 피지컬 컴퓨팅 교구의 활용을 중심으로- vol.36, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.2.0325
  2. SW교육을 위한 교사의 ICT 리터러시와 프로그래밍 능력 수준 측정 vol.7, pp.4, 2018, https://doi.org/10.3745/ktccs.2018.7.4.91
  3. 알고리즘적 사고 중심 프로그래밍 활동을 위한 교육용 텐저블 코딩 도구 개발 vol.22, pp.6, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.6.002