Factors Affecting Mobile Learning Outcomes within High School Classroom

고등학교 모바일러닝(Mobile Learning) 성과 예측요인 규명

  • Noh, Jiyae (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University) ;
  • Lee, Jeongmin (Dept. of Educational Technology, Ewha Womans University)
  • 노지예 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 이정민 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2013.01.29
  • Accepted : 2013.05.21
  • Published : 2013.06.30

Abstract

With the rapid growth of mobile technologies, the mobile learning has been gradually considered as a efficient and effective learning form because it breaks the limitations of learning time and space occurring in the traditional classroom learning. Therefore, this research aims how the learners' m-learning efficacy, ubiquity, perceived usefulness, and ease of use predict perceived learning achievement and satisfaction Participants were 144 11th-grade students in A high school in Kyungnam area, Korea. After studying science class using mobile devices, they responded the following surveys: m-learning efficacy, ubiquity, perceived usefulness, ease of use, and satisfaction. Multiple regression analyses with correlation were applied to this study as a data analysis method. Findings of this study include: (a) m-learning efficacy and perceived usefulness predicted learning satisfaction, (b) perceived usefulness and ubiquity predicted perceived learning achievement. These findings imply that m-learning efficacy, perceived usefulness, ubiquity should be valued to enhance learning outcomes in mobile learning class.

본 연구는 모바일러닝의 효과성을 높이기 위해 고려해야 할 지침을 얻고자, 모바일러닝 환경에서 학습성과를 예측하는 요인으로 모바일러닝 효능감, 편재성, 유용성, 용이성을 선정하고 이들의 예측력을 규명하였다. 이를 위해 2012학년도 9월에서 10월초까지 경남 지역에 소재한 A여자 고등학교 2학년 학생 144명을 대상으로 약 5주동안 모바일기기를 활용하여 모바일러닝을 진행하였다. 수업 종료 후 학습자의 설문을 수거하여 상관분석 및 회귀분석으로 데이터를 분석하였다. 연구결과, 모바일러닝 효능감, 유용성은 만족도에 유의미한 영향을 미치고, 유용성, 편재성은 인지된 성취도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 즉, 모바일러닝 활용 측면의 편재성, 용이성 등의 기기자체의 특성 보다는 모바일러닝에 대해 본인이 느끼는 긍정적 태도나, 유용하다고 느끼는 정도가 모바일러닝의 만족도를 예측하는 요인으로 규명된 것이다. 반면 편재성이 인지된 성취도를 유의미하게 예측하는 것으로 나타났는데, 이는 모바일 특성상 시간과 장소에 관계없이 필요한 정보를 이용할 수 있고 자신에게 적합한 서비스나 정보를 제공받을 수 있으므로, 학습자가 모바일학습 환경에서 더욱 효율적인 학습이 가능했기 때문이라고 생각된다. 유용성이 만족도와 인지된 성취도 모두를 유의하게 예측한 것은, 학습자에게 유용한 모바일러닝을 제공하고 또한 모바일러닝에 대해 긍정적인 태도를 함양할 수 있도록 하는 전략이 필요하다는 것을 함의한다.

Keywords