DOI QR코드

DOI QR Code

통합 과학교육을 실천하고 있는 두 중등학교의 사례 -무엇이 통합 과학교육을 가능하게 하는가?-

The Cases of Integrated Science Education Practices in Schools -What are the ways to facilitate integrated science education?-

  • 투고 : 2013.02.20
  • 심사 : 2013.05.16
  • 발행 : 2013.06.30

초록

본 연구는 통합을 실천하고 있는 두 학교의 사례를 통해 학교 차원의 통합 과학교육의 가능성을 알아보고자 하였다. 이를 위하여 통합을 실천하고 있는 학교에서 일어나는 통합은 어떤 형태인지 그리고 일반 학교와 구별되는 그 학교의 상황 요소는 무엇인지를 수업 참관, 교사 면담, 학교교육계획서 수집, 수업 동영상 분석, 학생 결과물 수집과 같은 다중적인 방법을 사용하여 살펴보았다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 학교는 통합의 유형, 수준, 교사의 역할, 학생 활동에서 차이를 드러냈으며 이러한 차이가 다른 모습의 통합 과학교육 사례를 보여주었다. 둘째, 두 학교가 통합을 실천할 수 있게 한 학교 상황 요소가 있었다. 통합교육을 실천한 학교를 대상으로 한 선행 연구 결과와 비교했을 때 '리더십', '교사 팀의 협력활동', '교육계획을 위한 시간확보', '유동적인 시간운영', '지역사회와 연계'와 같은 유사한 학교 상황요소가 발견되었다. 그러나 두 학교의 사례에서는 통합을 기존의 안정적 성격의 교육적 시도가 아닌 보수적인 교사 문화를 극복하여 학교 교육의 혁신을 추구하는 것으로 보았다. 따라서 이 연구에서는 '보수적 문화극복/혁신 추구'를 새로운 학교 상황 요소로 제안하였다. 또한 두 학교는 안정적인 교사 관계를 형성하였으나 선행 연구에 비해 단기간에 대규모로 실시되었기 때문에 선행 연구에서 제안한 '소규모의 안정적인 학습 환경' 대신 '협력적 친밀한 관계'로 요소를 수정하였다.

This is a case study on two schools practising integrated science education (hereafter ISE). The purposes of this study are to investigate the types and features of ISE in the schools actively practising ISE, to identify the contextual factors of the schools, and to give implications for implementing ISE in schools. This study investigated the contextual factors in practicing ISE with a focus on the two schools, a middle school in Gyeonggi-do and a high school in Busan. They were breaking down the boundaries among teaching subjects and providing student-oriented instruction with problems in the real world. The data were collected by observing classes, by interviewing teachers, and by reviewing school documents and students' reports. The research findings are as follows: first, the two schools took part in ISE actively. They teach science to students providing integrated experiences mainly by using interdisciplinary knowledge and/or by solving the problems pertaining to the real world. While the former integrated subjects centering on topics, the latter focused on a project-based learning driven by students. They have differences in regard to the role of teachers and students, the level of integration and the type of integration. Second, the contextual factors that enabled ISE to be implemented there were found. The previous studies revealed six contextual factors in practising ISE: small and stable learning environment, leadership, team activities, in-school planning time, flexible timetable and community links. This study also found similar factors. However, the cases of this study provided ISE on a large scale and in a short period of time, instead of a small and stable learning environment. Teachers viewed the process of ISE not only as a tool to overcome the conservative culture of teachers but also as a pursuit of innovation.

키워드

참고문헌

  1. 김재복 (2000). 통합교육과정. 서울: 교육과학사.
  2. 손연아, 이학동 (1999). 통합과학교육의 방향 설정을 위한 이론적 고찰. 한국과학교육학회지, 19(1), 41-61.
  3. 이은미 (1997). 중학교 실업 교육과정의 통합에 관한 분석 연구: 기술, 산업 교과를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  4. Berlin, D. F., & Hillen, J. A. (1994). Making connections in math and science: Identifying student outcomes. School Science and Mathematics, 94(6), 283-290. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1994.tb15676.x
  5. Drake, S. (1998). Creating integrated curriculum: Proven ways to increase student learning. California: Corwin Press Inc.
  6. Flowers, N., Mertens, S. B., & Mulhall, P. F. (2003) Middle school renewal: Lessons learned from more than adecade of middle grades research. Middle School Journal,35(2), 55-59.
  7. Fogarty, R. (1991). How to integrate the curricula. 구자억, 구원회 (역) (1998). 교사를 위한 교육과정 통합의 방법. 서울: 원미사.
  8. Friedenberg, E. Z. (1965). Coming of age in America:Growth and acquiescence. New York: Vintage Books.
  9. George, P. S. (1996). The integrated curriculum: A reality check. Middle School Journal, 28(1), 12-19.
  10. Goodlad, J. I. (1984). A place called school: Prospects for the future. New York: McGraw-Hill.
  11. Hargreaves, A., Earl, L., Moore, S., & Manning, S. (2001). Learning to change: Teaching beyond subjects and standards. San Francisco: Jossey-Bass.
  12. Hatch, J. A. (2002). Doing qualitative research in education settings. 진영은 (역) (2008). 교육상황에서 질적 연구 수행하기. 서울: 학지사.
  13. Hurd, P. D. (1991). Why we must transform science education. Educational Leadership, 49(2), 33-35.
  14. Ingram, J. B. (1979). Curriculum integration and lifelong education: A contribution to the improvement of school curricula. 배진수, 이영만 (역) (1996). 교육과정 통합과 평생교육. 서울: 학지사.
  15. Johnson, L. J., & Pugach, M. C. (1996). Role of collaborative dialogue in teachers' conceptions of appropriate practice for students at risk. Journal of Educational and Psychological Consultation, 7(1), 9-24. https://doi.org/10.1207/s1532768xjepc0701_2
  16. Lightfoot, S. L. (1983). The good high school: Portraits of character and culture. New York: Basic Books, Inc.
  17. Lehman, J. R. (1994). Integrating science and mathematics: Perceptions of preservice and practicing elementary teachers. School Science and Mathematics, 99(9), 642-649.
  18. Mason, T. C. (1996). Integrated curricula: Potential and problems. Journal of Teacher Education, 47(4), 263-270. https://doi.org/10.1177/0022487196474004
  19. Meier, S. L., Nicol, M., & Cobbs, G. (1998). Potential benefits and barriers to integration. School Science and Mathematics, 98(8), 438-447. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17436.x
  20. Pendergast, D., Flanagan, R., Land, R., Bahr, M., Mitchell, J., Weir, K., Noblett, G., Cain, M., Misich, T., Carrington, V., & Smith, J. (2005). Developing lifelong learners in the middle years of schooling. Melbourne: Ministerial Council on Education, Employment and Youth Affairs.
  21. Rosenholtz, S. (1989). Teachers'workplace: The social organization of schools. New York: Longman.
  22. Sarason, S. (1990). The predictable failure of educational reform. San Francisco: Jossey-Bass.
  23. Son, Y., Pottenger, F., King, A., Young, D., & Choi, D. (2001). Theory and practice of curriculum design for integrated science education. 한국과학교육학회지, 21(1), 231-254.
  24. Visher, M. G., Emanuel, D., & Teitelbaum, P. (1999). Key high school reform strategies: An overview of research findings. Berkeley: MPR Associates, Inc.
  25. Wallace, J., Sheffield, R., Rennie, L., & Venville, G., (2007) Looking back, looking forward: Re-searching the conditions for curriculum integration in the middle years of schooling. The Australian Educational Researcher, 34(2), 29-49. https://doi.org/10.1007/BF03216856

피인용 문헌

  1. The Development and Validation of Instrument for Measuring High School Students' Attitude Toward Convergence vol.34, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.2.0123
  2. Meanings of ‘Creativity and Integration’ in Science Education and Comments on Science Classroom Culture vol.18, pp.3, 2013, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.3.827
  3. 중등 과학교사의 융합인재교육(STEAM) 실행에 대한 문화역사적 활동이론(CHAT) 측면에서의 이해 vol.35, pp.6, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.6.0949
  4. 과학교육과 지속가능발전교육 접목 프로그램이 고등학생의 세계관에 미치는 영향 vol.13, pp.3, 2020, https://doi.org/10.15523/jksese.2020.13.3.253