참고문헌
- 교육과학기술부 (2011). 2011 업무보고- 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국. 교육과학기술부.
- 권난주, 안재홍 (2012). 융합 및 통합 과학교육 관련 국내 연구 동향 분석. 한국과학교육학회지, 32(2), 265-278.
- 권난주, 나상훈 (2012). 초등학교 융합 과학 교육 도입을 위한 국내외 융합 과학 교육과정과 프로그램 탐색. 한국과학교육학회 동계학술대회, 국립과천과학관, 2월 3일.한국과학교육학회.
- 김경순, 신석진, 임희준, 노태희 (2008). 중.고등학생들의 과학 및 기술 관련 일하는 장소와 직업에 대한 인식,한국과학교육학회지, 28(8), 890-900.
- 김성원 (2011). 과학교육에서의 창의.인성과 STEAM융합교육. 한국현장과학교육학회 하계학술대회, 한국교원대학교, 8월 9일. 한국현장과학교육학회.
- 김진수 (2011). STEAM 교육을 위한 피라미드 모형과 큐빅 모형. 한국현장과학교육학회 하계학술대회, 한국교원대학교, 8월 9일. 한국현장과학교육학회.
- 김현영, 박수경, 김영민 (2012). 과학자, 기술자, 공학자에 대한 중학생들의 이미지와 인식 비교, 한국과학교육학회지, 32(1), 64-81.
- 박도영 (2011). 미국 과학교육의 동향- STEM education as a reformative engine in the United States. 한국초등과학교육학회 하계학술대회, 춘천교육대학교, 8월 5일.한국초등과학교육학회.
- 박인호 (2011). 창의적 과학인재 양성을 위한 초.중등 과학교육 정책방향. 한국과학교육학회 하계학술대회,경북대학교, 8월 16일. 한국과학교육학회.
- 백윤수, 박현주, 김영민, 노석구, 이주연, 정진수, 최유현, 한혜숙, 최종연 (2012). 융합인재교육(STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구. 한국과학창의재단 연구보고 2012-12.
- 서혜애 (2011). 과학영재교육의 발전 배경과 과학적 소양 및 과학적 창의성 논의에 근거한 과학교육 및 과학영재교육의 방향. 한국과학교육학회 하계학술대회, 경북대학교, 8월 16일. 한국과학교육학회.
- 이효녕, 박경숙 (2010). 초등학생이 생각하는 과학자와 공학자에 대한 이미지, 실과교육연구, 16(4), 61-82.
- 조재주, 최유현, 이소이, 김연진 (2011). 기술 교과 중심의 통합, STEM 교육 연구 동향 분석. 한국기술교육학회지, 11(1), 210-227.
- 조향숙 (2012). 과학교사와 함께하는 융합인재교육과 교육기부, 2012 한국현장과학교육학회 학슬대회, 이화여자대학교, 8월 17일. 한국현장과학교육학회.
- 최정훈 (2011). 융합을 기반으로 하는 STEAM 교육. 한국현장과학교육학회 하계학술대회, 한국교원대학교, 8월 9일. 한국현장과학교육학회.
- 홍성욱 (2005). 과학과 예술; 그 수렴과 접점을 위한 서론. 과학기술학연구, 5(1), 1-30.
- Apedoe, X., Reynolds, B., Ellefson, M., & Schunn, C. (2008). Bringing engineering design into high school science classrooms: The heating/cooling unit. Journal of Science Education and Technology, 17, 454-465. https://doi.org/10.1007/s10956-008-9114-6
- Clark, B., & Button, C. (2011). Sustainability transdisciplinary education model: Interface of arts, science, and community (STEM). International Journal of Sustainability in Higher Education, 12(1), 41-54. https://doi.org/10.1108/14676371111098294
- Fortus, D., Krajcik, J., Dershimer, R. C., Marx, R. W., & Mamlok-Naaman, R. (2005). Design-based science and realworld problem solving. International Journal of Science Education, 27(7), 855-879. https://doi.org/10.1080/09500690500038165
- Fralick, B., Kearn, J., Thompson, S., & Lyons, J. (2009). How middle schoolers draw engineers and scientists. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 60-73. https://doi.org/10.1007/s10956-008-9133-3
- Jarratt, T., Eckert, C., Caldwell, N., & Clarkson, P. (2011). Engineering change: An overview and perspective on the literature. Research in Engineering Design, 22(2), 103-124. https://doi.org/10.1007/s00163-010-0097-y
- Owens, K. D. (2000). Scientists and engineers in the middle school classroom. Clearing House, 73(3), 150-152. https://doi.org/10.1080/00098650009600935
- Platz, J. (2007). STEM to STEAM; How do you turn STEM into STEAM?. http://www.oaae.net/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=114. 2012년 3월 19일 검색.
- Robelen, E. W. (2011). Building STEAM: Blending the arts with STEM subjects. Education Week, 31(13), 8-9.
- Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania, The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
- Sanders, M. (2011). An introduction to integrative STEM education. STEAM 교육 국제 세미나, 이화여자대학교, 6월 25일. 교육과학기술부/한국과학창의재단.
- Silvera, A. & Rushtonb, B. S. (2008). Primary-school children's attitudes towards science, engineering and technology and their images of scientists and engineers, International Journal of Primary Elementary and Early Years Education. 36(1), 51-67.
- Tarnoff, J. (2010). STEM to STEAM; Recognizing the Value of Creative Skills in the Competitiveness Debate. HuffPost Education Group. http://www.huffingtonpost.com/john-tarnoff/stem-to-steam-recognizing_b_756519.html. 2012년 3월 28일 검색.
- Yakman, G. G. (2011). Introducing Teaching STEM as a Practical Educational Framework for Korea. STEAM 교육국제 세미나, 이화여자대학교, 6월 25일. 교육과학기술부/한국과학창의재단.
피인용 문헌
- Effects of Astronomical STEAM Program Using Co-teaching on Self-Directed Learning Attitude of Elementary Science Gifted Students vol.35, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.7.572
- The Development and Application of Elementary Science Convergence Program using Anamorphic Optical Illusion Art vol.34, pp.2, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.2.224
- Design thinking in integrated STEAM learning: Surveying the landscape and exploring exemplars in elementary grades vol.118, pp.3-4, 2018, https://doi.org/10.1111/ssm.12268
- The Influences of STEAM Program Using Infragram for Plant Health Monitoring on Elementary Student's Creative Problem Solving Ability, Scientific Process Skills and Affective Domain vol.44, pp.1, 2016, https://doi.org/10.15717/bioedu.2016.44.1.72
- STEAM 기반 학생 연구 활동 분석을 통한 과학 교육에 대한 시사점 고찰 vol.37, pp.1, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.1.0125
- STEAM 수업에서 스마트테크놀로지 적용에 대한 초등교사의 인식 -적용 유형과 어려움 및 지원을 중심으로- vol.39, pp.6, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2019.39.6.777
- Development of elementary teachers' science, technology, engineering, arts, and mathematics planning practices vol.120, pp.4, 2013, https://doi.org/10.1111/ssm.12400
- Effects of Simulation Practicum Using Flipped Learning for Korean Nursing Students vol.17, pp.18, 2013, https://doi.org/10.3390/ijerph17186829
- 지역기관을 활용한 중·고등학교 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 및 적용 vol.23, pp.5, 2020, https://doi.org/10.18108/jeer.2020.23.5.3