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흡입 유로 형상이 터보펌프의 성능 및 캐비테이션에 미치는 영향에 관한 실험적 연구

An Experimental Study on Influence of Suction Path to Performance and Cavitation for Turbopump

  • 강병윤 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 추성한 (서울대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 강신형 (서울대학교 기계항공공학부)
  • 투고 : 2012.10.29
  • 심사 : 2013.02.07
  • 발행 : 2013.04.01

초록

Super-cavitating vehicle which is operating under water speeds up to 100m/s. In this process super-cavitation around body reduces frictional resistance. This paper introduces experimental study on different width of suction path as there is a warhead in the torpedo. Hydraulic performances of turbopump at non-cavitating condition does not display a significant differences depending on different width of suction path. However, cavitation performance of each model shows obvious differences in the same condition of experience. In case of radial inlet, the value of critical NPSH(which indicates 3% head drop) increases about 20% in comparison of axial inlet.

키워드

참고문헌

  1. 이경훈, 유주형, 강신형, 2006, "터보펌프용 인듀서의 캐비테이션 불안정성에 대한 연구," 유체기계 연구개발 발표회 논문집, pp. 193-198.
  2. 김준형, 최영석, 이경용, 윤준용, 2007, "입구부 형상이 수중 카고 펌프의 성능에 미치는 영향," 유체기계저널 제10권, 제6호, pp. 44-49. https://doi.org/10.5293/KFMA.2007.10.6.044
  3. Kang, D. H., Toshifumi Watanabe., Koichi Yonezawa., Hironori Horiguchi., Yutaka Kawata., Yoshinobu Tsujimoto, 2009, "Inducer Design to Avoid Cavitation Instabilities," International Journal of Fluid Machinery and Systems, Vol. 2, No. 4, October-December 2009.

피인용 문헌

  1. vol.17, pp.2, 2014, https://doi.org/10.5293/kfma.2014.17.2.059
  2. Numerical Simulation of Suction Performance of a Forward-Sweep Inducer for Turbopumps vol.17, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5293/kfma.2014.17.3.013