DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Advancement of Korean Companies into Chinese e-Learning Market

국내 기업의 중국 이러닝 시장 진출 방안 연구

  • 이인숙 (서울디지털대학교 디지털디자인학과)
  • Received : 2013.05.20
  • Accepted : 2013.06.29
  • Published : 2013.06.30

Abstract

As the numbers of Internet users and the growth of education market along with the generalization of distance study increase, e-Learning industry in China is growing rapidly more than 20% each year. However, domestic e-Learning industry for entry to the Chinese market is showing inadequate result even though its potential growth in China and their scale of industry is near about 3 trillion won. A type of this industry is combined with Information Technology (IT) and education industry and their complex factors need to be considered because of the country's education policy and ICT infrastructure. In addition to these factors, sometimes main agents can be the government or a private organization and they form different circumstances each other. Therefore, it is required to have an in-depth study of the entering the Chinese market based on an accurate analysis for Chinese education and culture. In this research, it will focus on the current state of e-Learning market in Korea and China after studying the e-Learning system through the existing reference research. Moreover, this research will propose a method of the entry for the Chinese e-Leaning market through a case study from domestic and foreign companies.

중국 이러닝 시장은 인터넷 이용자수 증가 및 교육시장 성장과 함께 원격교육 개념이 점차 보편화되면서 매년 20%이상 급성장하고 있다. 하지만 이와 같은 중국 이러닝 시장의 양적 성장과 발전가능성에도 불구하고 아직까지 국내 이러닝 산업의 중국시장진출은 약 3조에 가까운 규모에 비해 미미한 실적을 보이고 있다. 이러닝 산업은 IT산업과 교육이 합쳐진 형태로 해당 국가의 교육 정책 및 ICT 인프라 정책에 따라 영향을 받는 등 복합적인 요인들을 고려해야 한다. 또한 추진 주체가 정부가 되기도 하고 민간 기업이 되기도 하면서 서로 다른 환경을 형성하고 있다. 따라서 중국의 교육문화에 대한 정확한 분석을 기반으로 하는 중국시장진출에 대한 심층적인 방안이 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 기존 문헌 연구를 통해 이러닝과 이러닝 산업에 대하여 알아본 후 국내와 중국 이러닝 시장 현황에 대해서 살펴보고, 아울러 중국시장 진출 국내외 기업 사례연구를 통해 국내 기업의 중국 이러닝 시장 진출방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. Gi Soon Kang, Kio Chung Kim, "Design of e-Learning Contents Supported System based on the level of the learner", Journal of Digital Contents Society Vol. 11 No. 4, p.562, Dec. 2010.
  2. "The promising field of service industry overseas entry guide -e-Learning-", KOTRA, KOTRA data 11- 065, p.47, Dec. 2011.
  3. E-Learning industry actual condition survey, Ministry of Trade, Industry & Energy, 2012
  4. "The promising field of service industry overseas entry guide -e-Learning-", KOTRA, KOTRA data 11-065, pp.177-178, Dec. 2011.
  5. "Domestic education companies target blue ocean-Chinese private market!", DuDuChina, June 2012.
  6. "In China 'Daechi-dong mam' syndrome?", KOTRA globalwindow, Feb. 2013.
  7. "China, e-Learning market has a bright prospect" KOTRA globalwindow, Nov. 2011.
  8. "The promising field of service industry overseas entry guide -e-Learning-", KOTRA, KOTRA data 11-065, p.170, Dec. 2011.
  9. "Blue ocean of Chinese education market, 'Internet lecture' market entry now is the chance!", KOTRA globalwindow, April 2013.
  10. "The promising field of service industry overseas entry guide -e-Learning-", KOTRA, KOTRA data 11-065, pp.172-174, Dec. 2011.
  11. "The promising field of service industry overseas entry guide -e-Learning-", KOTRA, KOTRA data 11-0 65, pp.178-181, Dec. 2011.
  12. http://www.daulsoft.com/
  13. http://www.hunet.co.kr/
  14. http://www.neungyule.com/pages/index/index.asp
  15. http://www.edubox.com/
  16. http://www.chungdahm.com/
  17. http://www.jei.com/
  18. http://www.eduhansol.co.kr/
  19. http://www.megastudy.net/