Price discovery in the Crude Oil Spot and Futures Markets

원유선물시장은 현물시장에 대해 가격발견 기능이 있는가

  • 변영태 (경성대학교 상경대학 경영학부)
  • Received : 2013.12.08
  • Accepted : 2013.12.29
  • Published : 2013.12.31

Abstract

In this paper, price discovery between spot and futures in crude oil markets investigated using the Gonzalo and Granger and Hasbrouck common-factor models. The main findings are as follows. 1) Crude oil futures and spot market are cointegrated. 2) Following the preceding studies, we judged that Dubai(WTI) futures markets contribute to the price discovery process than Dubai(WTI) spot market when this Gonzalo-Granger and Hasbrouck information ratio for Dubai(WTI) market are larger than 0.5. In other words, the futures markets of Dubai and WTI plays a more dominant role in price discovery than the spot market. 3) But Brent futures market does not contribute to the price discovery process.

본 논문은 원유 현물시장과 선물시장 중에서 어떤 시장이 가격발견에 있어서 우월한 지를 실증분석한 것이다. 분석을 위해 2005년 4월 5일부터 2013년 10월 31일까지 두바이유 현물, 선물, 서부텍사스유 현물과 선물, 북해산 브렌트유 현물과 선물의 최근월물 일별자료를 이용하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 두바이유, 서부텍사스유 선물시장의 현물시장보다 가격발견에 있어서 우월한 것으로 나타났다. 즉, 오차수정계수인 ${\lambda}_1$은 통계적으로 비유의적인 값을 가지고 ${\lambda}_2$는 유의적인 양(+)의 값을 가졌다. 한편, Granger-Gonzalo 정보비율과 Hasbrouck 정보비율을 이용한 강건성 검정에서 두바이유와 서부텍사스유 두 시장 모두 GG 정보비율과 Habrouck의 중간값이 0.5보다 큰 값을 가지는 것으로 나타나 선물시장이 현물시장보다 가격발견에 있어서 우월함을 확인 할 수 있었다. 하지만 브렌트유의 경우는 반대로 현물시장이 선물시장보다 가격발견에 있어서 우월한 것으로 나타났다.

Keywords