Abstract
This study aims to develop colored gemstone products based on the analysis of color preference. Colored gem stones were classified by their colors using Munsell's ten basic colors and the color preference of women consumers in their twenties was analyzed, in consideration of trend analysis and design image description analysis, which led to the direction of product development. The analysis of color preference seems to suggest that consumers preferred blue quartz, cahnite, spessartite garnet, the colors of which are rather less known to ordinary consumers, to the other more common kinds of gem stones. Through the analysis of the trends and adjectives to describe preferable design images, the current study has made it possible to explore the designs for the future development of colored jewelry products, which would satisfy the consumption value and individual tastes of the consumers. It is expected that the current study may contribute to the jewelry industries and designers as a basic data for developing colored gem stone products.
본 연구는 색채선호도를 고려한 유색보석 제품 개발을 위해 유색 보석을 먼셀의 10색을 기본으로 하여 색상별로 분류하여 20대 여성 소비자들을 대상으로 유색 보석에 대한 색채 선호도를 분석하였으며, 이를 위해 트랜드 분석과 디자인 이미지 형용사 분석을 통해 개발 방향을 설정하여 제품을 개발하였다. 색채 선호도 결과를 살펴보면 일반적으로 많이 사용되는 유색보석 보다는 블루쿼츠, 카나이트, 쿤자이트, 스페서타이트 가넷 등과 같은 소비자에게 알려지지 않은 칼라의 보석을 선호하는 것으로 유추할 수 있다. 향후 유색보석 제품 개발에 있어서 트랜드 분석과 디자인 선호 이미지 형용사 분석을 통해 소비자의 소비가치와 개성을 충족시키는 디자인 방안을 찾아 볼 수 있었으며, 본 연구의 결과가 주얼리 업체 및 디자이너에게 유색 보석 실용화를 위한 기초 자료로서 도움이 될 것으로 기대한다.