A Case Analysis of Entry in Global Fashion Market : The Case of Zara and Uniqlo

해외 패션시장 진출 사례분석: 자라와 유니클로를 중심으로

  • Kim, Hyojung (College of Business Administration, Sangmyung Univ) ;
  • Kwon, Ki-Hoon (College of Business Administration, Sangmyung Univ)
  • Received : 2013.12.02
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.27

Abstract

This paper analyzed the functional global entry process of firms by real business cases. We reviewed the global firm Zara and Uniqlo's functional global entry process by Malnight (1995) four-step model which is composed of appendage, participation, contribution, integration stages. We found that both Zara and Uniqlo made successful internationalization using integrated global value chain. However, Zara maintained the home-initiated internationalization strategy on whole value chain, Uniqlo operated subsidiary-initiated functional strategy in specific value chain activities. This study suggests that internationalization occurs at the level of the function, rather than the firm. In addition, this study suggests practical implication to Korean fashion firms that global firms should maintain the functional global entry strategy basing on firm's internationalization steps.

본 논문은 패션의류기업의 해외시장 진출 프로세스를 실질적인 기업 사례를 통해 분석하였다. 글로벌 기업인 자라와 유니클로를 대상으로 두 기업의 해외시장 진출을 Malnight(1995)가 제시한 부속(appendage), 참여(participation), 기여(contribution), 통합(integration) 4단계 모델로 분석하였다. 자라와 유니클로 모두 전세계를 대상으로 글로벌화가 이루어졌고 범세계적인 가치사슬을 운영하나, 자라는 철저하게 본국에 중점을 둔 가치사슬을 유지하는 반면, 유니클로는 특정 가치사슬에서는 자회사가 주도적인 역할을 하는 Malnight(1995)의 통합 단계로 운영하고 있음을 알 수 있었다. 글로벌 패션기업의 해외시장 진출에 대한 본 연구는 해외시장 진출 어려움을 겪고 있는 한국패션기업들에게 시사점을 제공할 수 있다. 한국기업들이 해외시장 진출을 기업 수준이 아니라 해당 기능별로 다르게 진행할 수 있고, 국제화 단계 및 조직의 자원과 역량에 적합한 기능별 해외 진출로 연결할 수 있을 때, 좀 더 원활한 해외시장진출이 가능할 수 있다는 실무적인 시사점을 제공한다.

Keywords