The Effects of International Medical Tourism Service Quality on Perceived Value

국제의료관광 서비스 품질이 지각된 가치에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2013.11.21
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.27

Abstract

With the ever-changing medical tourist environment, the study has delved into issues ranging from judged value on medical tourist service quality and its effect on the service level and recurring rate of return visit through the quantitative analysis with the survey for a group of tourists from Japan, China, USA and the interview survey on medical specialist on tourists. Verifying the Hypothesis 1 reveals the assertion that quality of medical service for tourists has effected upon the functional value has proven to be true except the cases on responsiveness and accessibility. And the assumption that the quality of medical service for tourists has effected upon the emotional value has proven to be true except the case on accessibility. The paper has its limitation in that it is confined to medical tourists of small numbers of target countries, relatively short survey period. The study shall be followed by the further analysis on the factors for medical tourists' personal and societal effect

본 연구에서는 서비스 상품으로 미래 신 성장동력 산업인 의료관광산업의 육성과 개발이 시급한 실정이다. 현실은 관광과 의료가 융 복합 산업의 새로운 경제패러다임의 중추적 역할을 하는 산업으로 성장시키기 위한 실질적 의료관광 마케팅 전략수립의 기초적 근거를 제공하고자 연구의 목적을 두었다. 설문지는 한국의 방한한 의료관광자 중 상위 3개국(일본, 중국, 미국)을 대상으로 조사를 하였습니다. 수집된 자료를 근거하여 의료관광 목적시 각국의 의료 여행자 행동의 관계를 분석하였다 이에 대한 분석결과는 의료관광서비스품질(신뢰성, 유형성, 편리성)은 지각된 가치에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 또한 이들 요인 중(신뢰성, 유형성, 반응성, 편리성)은 감정적 가치에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords