Abstract
The purpose of this study is to investigate the usability and user interface in different types of mobile phones. KLM(key-stroke-level model) model estimation and observation values were calculated to perform 11 functional factors in 4 ordinary mobile phones and 4 smart phones. In results, it was found that the usability of ordinary phone is superior to smart phone in basic and simple function likes phone call. On the contrary, the usability of smart phone is superior to memorizing and picturing function. Current results can be used to anticipate the future effort to improve user interface design especially in smart phone.
스마트폰 가입자 수가 빠르게 늘어나는 상황에서 사용자들에게 보다 뛰어난 품질의 사용자 인터페이스를 제공하는 것이 필요하다. 본 연구에서는 기존의 휴대폰과 스마트폰을 사용하는데 있어서 사용성, 특히 사용자 인터페이스 측면에서의 사용편이성에서 어떤 차이가 있는지를 휴대폰의 기능적인 측면에서 알아보았다. 이를 위해 기존의 휴대폰 4개, 스마트폰 4개에 대해 전부 11 종류의 기능 요소에 대해 KLM 모델에 의한 예측치와 실제 기능 수행에 따른 실측치를 구하였다. 그 결과 전화걸기와 같은 단순하고 기본적인 기능에 있어서는 기존의 휴대폰이 스마트폰과 비교해서 사용이 편하다는 것을 알 수 있었다. 이와는 반대로 메모나 카메라 촬영에서는 스마트폰이 기존의 휴대폰보다 사용성이 좋았다. 스마트폰의 경우 제조사별로 다른 사용자 인터페이스를 제공하기 때문에 기능 요소별 실측치의 표준편차가 비교적 큰 것을 알 수 있었다. 이는 현재 제공되고 있는 스마트폰 사용자 인터페이스가 최적의 상태가 아니라는 것을 시사하며 스마트폰 사용자 인터페이스 방식의 개선이 필요하다는 것을 알려준다.