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A Study on V.M.D(Visual Merchandising Design) Environment of Mobile Telecommunication Company Store

이동통신 회사 매장의 V.M.D(Visual Merchandising Design) 환경에 관한 연구

  • Kim, Jong Sung (Department of Advertising and Public Relations, Chungwoon University)
  • 김종성 (청운대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2013.01.21
  • Accepted : 2013.04.11
  • Published : 2013.04.30

Abstract

V.M.D(Visual Merchandising Design) covers every space, environment, and visually stimulating factor. This includes not only the architectural appearance but interior, graphic sign boards, window display, layout, store appliances, lighting, and even the looks and service attitude that sales employees have and show to customers. V.M.D aims to display merchandise in multiple ways; to heighten brand images; to steadily lure many customers to the store. One of the characteristics that V.M.D has is, that this abandons the previous design concept which solely puts stress on luxurious interior-focused display; that this displays merchandise in a rational and systemic way and induces customers to buy products. In this regard, the objective of this study is to study brand perception and effect of V.M.D displayed in the stores, on customers, and thereby to present the concepts of V.M.D, suitable for display in the stores, which can be used continuously in the future.

V.M.D는 모든 공간과 환경 및 시각적 자극요인을 다루며 건축물의 외관뿐만 아니라 인테리어, 그래픽 사인물, 윈도우 디스플레이, 레이아웃, 매장내의 집기, 조명, 판매원의 외모 접객 태도까지 포함된다. 좋은 품질과 디자인이 훌륭한 상품을 매장에 진열 했으나 고객이 매장에 방문하지 않는다면 상품 판매는 이뤄지지 않는다. V.M.D는 상품을 고객이 매장 안으로 이끌 수 있게 진열하기 위하여 다양한 연출을 하여 브랜드 이미지를 높이며 지속적으로 고객 유치를 위한 모적을 두었다. 과거 화려하고 고급스런 인테리어를 통하여 디스플레이만 강조하던 개념에서 탈피하여 상품을 논리적이고 체계화된 방식으로 진열하여 소비자에게 구매를 유도하며 정보를 제공하고 매장의 환경을 디자인함으로 고객의 머릿속에 브랜드 이미지를 심어주는 것이다. 본 연구는 매장 내에 설치된 V.M.D소비자 선호도를 분석하여 향후 지속적으로 전개될 통신업계 대리점 디스플레이의 바람직한 매장 V.M.D조건을 제시하고자 한다.

Keywords

References

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