QR코드를 이용한 청소년 체험학습 쿠폰 시스템 개발

Development of Coupon System for Youth's Experiential Learning using QR Code

  • 박순호 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 김유두 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부) ;
  • 문일영 (한국기술교육대학교 컴퓨터공학부)
  • 투고 : 2013.05.31
  • 심사 : 2013.06.20
  • 발행 : 2013.06.30

초록

PC의 빠른 보급으로 많은 사용자가 PC로 다양한 콘텐츠를 즐기고 있다. 특히 최근 들어 청소년들의 PC이용률이 급격히 증가했다. 청소년들은 이러한 PC를 이용하여 보다 쉽게 정보를 얻을 수 있고, 특히 온라인 게임을 통하여 스트레스를 해소하고, 가상현실에서의 또 다른 재미를 느낄 수 있다. 이렇게 일찍부터 빠르게 발전하고 있는 IT문화를 접하는 것은 좋은 일인 것은 분명하다. 하지만 그로 인해 청소년들은 자연스럽게 실내 활동이 많아지게 되면서 야외활동이 줄어들게 됨에 따라 세상을 보는 시야 또한 많이 좁아지게 되었다. 따라서 청소년들의 야외활동을 유도하기 위해 최근 많이 사용하는 스마트 폰 어플리케이션을 이용하여 현장체험 쿠폰 시스템을 구축하게 되었다. 그리고 HTML5를 기반으로 하는 하이브리드 앱을 개발함으로써 디바이스의 구분없이 사용할 수 있도록 하였다. 따라서 이 어플리케이션을 통해서 청소년들의 현장체험에 대한 관심과 동기를 유발시킴으로써 많은 볼거리를 체험하고, 다양한 시각에서 세상을 바라볼 수 있다.

Because of rapid spread of the PC, many users have been enjoying a variety of content as PC. Especially in recent years, young people has increased dramatically PC usage. Young people get more easily information using a PC. Especially they relieve their stress through online games and feel another fun of virtual reality. It is obviously a good effect that they contact IT culture with rapidly developed. But young people's perspective with world is narrow because of doing more indoor activities than outdoor. Therefore we built Spot experience voucher system using smart phone application. We hope that many young people act outdoor activities. And Our product offer hybrid device by developing HTML5-based app. Thus this app will give interest of spot-experience to young-people. So If young people use this app, they can have many experience and see diverse aspects.

키워드

참고문헌

  1. Seok-Hyun Yoon, "A Study On Learning App Using An Android Smart Phone", Dept. of Computer Information, Chungkang College of Cultural Industries, 2012.
  2. Matthew B. Hoy, "HTML5 : A New Standard for the Web", Medical Reference Services Quarterly Vol. 30 No. 1 50p-55p, 2011. https://doi.org/10.1080/02763869.2011.540212
  3. http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=122&contents_id=5456.
  4. Andrew Walsh, "Quick response codes and libraries", Library Hi Tech News Volume 26, Issue 5/6 pp7-9, 2009.
  5. http://blog.daum.net/question0921/1246.
  6. Kwang-Sook Lee, Bo-Sun Kwak, "The Brand Communication Effect of QR Code for Product Package Design", 2011.
  7. Jin Yeop Choi, Sang-Jeong Lee, Byoung-Chan Jeon, "Home Network Application using Android Mobile Platform", The Institute of Internet Broadcasting and Communication, 2010
  8. http://phonegap.com/
  9. Myeong-Ho Lee, "Design and Implementation of Mobile Office Web App System Based Android", The Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 2011.