Abstract
This is a study regarding the efforts of the Gyong-gi Newtown Citizen Academy in Anyang Man-an Newtown and their role in shaping the urban design of their living environment. Our goal is to gauge how citizen participation may factor into the design process, from the early stages to the end result. The Newtown Academy diverged from the existing methods of a lecture centered approach to one that encouraged direct participation from the local citizens. We analyze the process and manner in which they drew up the plans. Our research focused on the winning proposal from the 2010 Citizen Academy Design competition, entitled 'Coexistence with Nature, Culture, History, Human - Eco-Cycle Man-an'. The Man-an team conducted regional analyses to come up with their own alternatives that would allow culture, leisure and nature to coexist in the space of their targeted area. The Newtown redevelopment promotion district reflected the actual implementation of the Man-an team's design. This study examines an urban design process in which citizens become directly involved, which presents the possibilities and directions of an urban design that is public and resident-oriented, in nature.
본 연구는 경기 뉴타운 시민대학 프로그램으로 진행된 안양 만안뉴타운 도시설계안을 대상으로 프로그램 운영평가와 결과물 분석을 통해 향후 주민제안형 도시설계의 시사점을 도출하는 것을 목적으로 한다. 뉴타운 시민대학은 기존 강의 위주의 방식에서 벗어나 주민이 직접 참여하여 분석하고, 설계안을 작성 제안하는 스튜디오 방식으로 진행되었다. 본 연구의 대상인 안양 만안팀의 계획안 '자연, 문화, 역사, 사람이 공존하는 Eco-Cycle 만안'은 2010년 시민대학의 대상을 수상한 주민제안형 도시설계안이다. 만안팀은 지역분석과 대안설정을 통해 문화, 여가, 자연이 공존하는 공간으로 대상지역을 계획하였으며, 주민설계안이 실제 뉴타운의 재정비촉진지구 계획에 반영되었다. 본 연구를 통해 주민들이 직접 참여하고 디자인한 뉴타운 시민대학의 도시설계 작성과정과 프로그램을 살펴보고 공공디자인으로서 주민제안형 도시설계의 가능성과 방향성을 제시하고자 하였다.