DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on The Resident-Oriented Urban Design of Citizen Academy: Case of Gyong-gi Newtown Academy

주민제안형 도시설계 운영 및 평가: 뉴타운시민대학을 중심으로

  • Received : 2013.01.16
  • Accepted : 2013.04.30
  • Published : 2013.04.30

Abstract

This is a study regarding the efforts of the Gyong-gi Newtown Citizen Academy in Anyang Man-an Newtown and their role in shaping the urban design of their living environment. Our goal is to gauge how citizen participation may factor into the design process, from the early stages to the end result. The Newtown Academy diverged from the existing methods of a lecture centered approach to one that encouraged direct participation from the local citizens. We analyze the process and manner in which they drew up the plans. Our research focused on the winning proposal from the 2010 Citizen Academy Design competition, entitled 'Coexistence with Nature, Culture, History, Human - Eco-Cycle Man-an'. The Man-an team conducted regional analyses to come up with their own alternatives that would allow culture, leisure and nature to coexist in the space of their targeted area. The Newtown redevelopment promotion district reflected the actual implementation of the Man-an team's design. This study examines an urban design process in which citizens become directly involved, which presents the possibilities and directions of an urban design that is public and resident-oriented, in nature.

본 연구는 경기 뉴타운 시민대학 프로그램으로 진행된 안양 만안뉴타운 도시설계안을 대상으로 프로그램 운영평가와 결과물 분석을 통해 향후 주민제안형 도시설계의 시사점을 도출하는 것을 목적으로 한다. 뉴타운 시민대학은 기존 강의 위주의 방식에서 벗어나 주민이 직접 참여하여 분석하고, 설계안을 작성 제안하는 스튜디오 방식으로 진행되었다. 본 연구의 대상인 안양 만안팀의 계획안 '자연, 문화, 역사, 사람이 공존하는 Eco-Cycle 만안'은 2010년 시민대학의 대상을 수상한 주민제안형 도시설계안이다. 만안팀은 지역분석과 대안설정을 통해 문화, 여가, 자연이 공존하는 공간으로 대상지역을 계획하였으며, 주민설계안이 실제 뉴타운의 재정비촉진지구 계획에 반영되었다. 본 연구를 통해 주민들이 직접 참여하고 디자인한 뉴타운 시민대학의 도시설계 작성과정과 프로그램을 살펴보고 공공디자인으로서 주민제안형 도시설계의 가능성과 방향성을 제시하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 경기도시공사(2010), "경기뉴타운 시민대학 운영 연구".
  2. 국토해양부(2009), "살고싶은 도시를 꿈꾸는 도시대학 매뉴얼".
  3. 김세용(2002), "지구단위계획에서 주민참여에 관한 연구", "대한건축학회 논문집", 18(9): 195-202.
  4. 김종동(2009), "주민참여형 마을만들기를 위한 주민교육의 특성에 관한 연구 - 도시대학 사례를 중심으로", 단국대학교 석사 학위논문.
  5. 사토 시게루, 민혁석, 최윤서(2008), "마을만들기 디자인게임", 서울시정개발연구원.
  6. 신예철, 구자훈(2010), "도시디자인으로서 공공디자인 정책의 평가체계 연구 / 서울시 공공디자인 정책평가를 중심으로", "한국도시설계학회 춘계학술발표대회 논문집", 12-24.
  7. 안양시(2001), "도시경관형성 기본계획".
  8. 안양시(2003), "안양아트시티 21 기본계획".
  9. 여혜진, 김광중(2008), "대학-지역사회 협력적 계획의 한국적 여건 / 서울소재 대학 캠퍼스를 중심으로", "국토계획", 43(5): 91-106.
  10. 이륜정, 이제선(2008), "도시기본계획 및 정비계획 수립과정에서의 주민참여 방안 연구", "대한국토도시계획학회 춘계학술발표대회 논문집", 331-340.
  11. 이재준, 안상욱, 김도영, 최석환(2009), "시민참여 스튜디오형 도시대학 운영을 통한 교육프로그램 개발방안", "국토계획", 44(3): 247-259.
  12. 조영태, 김륜희, 최상희(2010), "녹색성장시대의 그린타운 도입 방안 연구", 토지주택연구원.
  13. 한국도시설계학회(2010), "주민이 참여하는 경기 뉴타운 시민 대학".
  14. 송수연(2010), "찾아가는 뉴타운 시민대학 교육 프로그램", "Urban Review", 21: 34.
  15. 김진경, 황기원(2011), "도시대학 교육프로그램의 주민역량강화 효과성 분석 / 푸른 경기 21 도시대학 교육프로그램을 중심으로", "한국도시설계학회지", 12(5): 5-18.
  16. Roberts, P. and H. Sykes (2000), Urban Regeneration: A Handbook, Sage.