DOI QR코드

DOI QR Code

Comparative Analysis of Elementary Mathematics Textbooks in Korea and China: Focused on the area of Geometry

우리나라와 중국의 초등수학 교과서의 도형영역 비교.분석

  • Yu, Jaehyuk (Graduate School of Education, Gwangju National University of Education) ;
  • Lee, Daehyun (Department of Mathematics Education, Gwangju National University of Education)
  • Received : 2013.03.04
  • Accepted : 2013.03.25
  • Published : 2013.04.30

Abstract

This study is aimed to compare the area of geometry of elementary mathematics textbooks in korea and china. Through this study, we would like to suggest some guidelines in order to develop geometric curriculum and textbooks in korea and to search for more efficient methods of learning mathematics. For this, we have looked through the general characteristics of geometry domain in mathematics curriculums and the textbooks in korea and china. Furthermore, we have found the similarities and differences while comparing specific contents in the two countries. The followings are the conclusions of this study. First, The mathematics curriculum in korea is divided into 'figure' domain, but the one in china is divided into 'space and figure' domain, which deals with figure and measurement. And china constructs the contents of the basic figure as a whole unit. Second, korea gives clear learning aims about contents whereas china gives learning activities. Lastly, when starting teaching a plain figure, korea focuses on checking and finding definitions and characters through fundamental figures. However, china focuses on figuring out components and the relations among them throughout various plain figure activities.

본 연구에서는 우리나라와 중국의 초등 수학과 교육과정과 교과서에 제시된 도형 영역의 구성 체계, 전개 과정과 학습 내용을 비교 분석하였다. 이를 위해 우리나라의 2009개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정과 중국의 전일제 의무교육 수학과정표준을 비교 분석하였고, 우리나라의 2007개정 수학과 교육과정에 의한 교과서와 중국의 의무교육과정 표준 실험 교과서를 비교 분석하였다. 본 연구를 통해 다음을 알 수 있었다. 먼저, 중국은 공간과 도형에서 도형을 측정을 함께 다루고 있는 반면, 우리나라는 도형과 측정 영역을 세분화하여 제시하고 있다. 우리나라는 각 학년군에 따른 도형 영역 구성 내용이 구체적으로 제시되어 있으나, 중국은 광의의 학습주제를 학년군 전체로 통일하여 제시하고 있다. 도형 영역의 단원 구성 체계에서 중국은 기본 도형을 우리나라에 비해 그 자체로 비중을 두어 다루고 있고, 실천활동 및 문제 해결에 초점을 두어 구성하고 있다. 우리나라와 중국의 수학 교과서 도형영역의 학습내용 및 지도 내용을 비교 분석한 결과, 선분과 직선, 각에 대한 학습이 평면도형의 일부로 분산되어 제시되고 있으나, 중국의 교과서는 하나의 대단원 주제로 편성하여 집중적으로 제시되고 있었고, 도형을 도입할 때 중국의 교과서는 생활 속에서 주어진 도형의 특성을 알고 다양한 조작활동을 통해 구성요소와 그들 사이의 관계를 확인하는데 중점을 두고 있었다.

Keywords

References

  1. 강명희(2004). 중국의 수학교육과정 분석 및 연구. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kang M. (2004). Comparative study on mathematics education curriculum in China. Unpublished master's thesis, Hongik University, Seoul, Korea.)
  2. 교육과학기술부(2011). 수학과교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호.(Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematical Curriculum. Ministry of Education, Science and Technology.)
  3. 교육과학기술부(2009a). 수학1-1. 두산동아(주).(Ministry of Education, Science and Technology (2009a). Mathematics 1-1. Doosan Donga.)
  4. 교육과학기술부(2009b). 수학1-2. 두산동아(주).
  5. 교육과학기술부(2009c). 수학2-1. 두산동아(주).
  6. 교육과학기술부(2010a). 수학3-1. 두산동아(주).
  7. 교육과학기술부(2010b). 수학3-2. 두산동아(주).
  8. 교육과학기술부(2010c). 수학4-1. 두산동아(주).
  9. 교육과학기술부(2010d). 수학4-2. 두산동아(주).
  10. 교육과학기술부(2011a). 수학5-1. 두산동아(주).
  11. 교육과학기술부(2011b). 수학5-2. 두산동아(주).
  12. 교육과학기술부(2011c). 수학6-1. 두산동아(주).
  13. 교육과학기술부(2011d). 수학6-2. 두산동아(주).
  14. 김소미(2004). 우리나라와 중국 연변 수학교과서 비교.분석: 우리나라 1-3학년과 연변의 1학년 상권-6권을 중심으로. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Kim, S. (2004). Comparative analysis on mathematics textbook in Korea(1-3) and China(1-6). Unpublished master's thesis, GINUE, Incheon, Korea.)
  15. 김판수(2011). 한국과 중국의 초등수학 교과서의 내용과 전개방식 비교: 수 개념과 덧셈 뺄셈 영역을 중심으로. 한국초등수학교육학회, 15(3), 599-617.(Kim, P (2011). A comparative study of Elementary mathematics textbooks in Korean and Chinese-Focused in Number, Addition and Subtraction. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 15(3), 599-617.)
  16. 김후재(2004). 제7차 수학 교육과정에 따른 중학교 교과서와 미국의 MIC 교과서 비교 분석. 서울대학교대학원 석사학위논문.(Kim, H. (2004). Comparative analysis on middle school textbook in Korea and MIC according to the 7-curriculum. Unpublished master's thesis, Seoul National University, Seoul, Korea.)
  17. 박경미(2003). 중국 수학 교육과정의 내용과 구성 방식의 특징. 수학교육학 논총, (24), 47-60.(Park, K. (2003). The character of content and frame in chinese mathematical curriculum. Proceedings of the 24th Conference of the mathematics Education, (24) , 47-60.)
  18. 이복의(2008). 중국 초등학교 교육활동에 나타난 특성 연구. 전남대학교 대학원 박사학위논문.(Lee, B. (2008). A study of characters of elementary school activity in China. Unpublished doctoral dissertation, Jeonnam National University, Gwangju, Korea.)
  19. 정지훈(2004). 우리나라와 중국 연변 수학교과서 비교.분석: 초등학교 4, 5, 6학년을 중심으로. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.(Jeong, J. (2004). Comparative analysis on mathematics textbook in Korea and China: Focused 4, 5, 6. Unpublished master's thesis, GINUE, Incheon, Korea.)
  20. 중화인민공화국교육부(2001). 전일제 의무교육 수학과정표준(시험고). 연변교육출판사.(Ministry of Education of the People's Republic of China(2001). Full time Compulsory Education mathematics Curriculum. Yanbian Education Press.)
  21. 최용환(2012). 한국과 중국의 중학교 수학교과서 비교. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.(Choi, Y. (2012). An analysis on middle school mathematics textbook in Korea and China. Unpublished master's thesis, KNUE, Cheongwon, Korea.)
  22. 한국교육과정평가원(2009). 2009 교육과정.교육평가 국제동향 연구: 대만, 싱가포르, 일본, 중국. 연구보고 RRO 2009-9-1. 서울: 한국교육과정평가원.(KICE (2009). A study of international trends in 2009 curriculum and evaluation. RRO 2009-9-1. KICE.)
  23. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2009a). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 1학년(상권). 연변교육출판사.(Elementary Textbook Book Research Center(2009a). Compulsory Curriculum Standard Text Book Mathematics 1(1st). Yanbian Education Press.)
  24. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2009b). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 2학년(상권). 연변교육출판사.
  25. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2009c). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 3학년(상권). 연변교육출판사.
  26. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2009d). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 4학년(상권). 연변교육출판사.
  27. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2009e). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 5학년(상권). 연변교육출판사.
  28. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2009f). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 6학년(상권). 연변교육출판사.
  29. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2010a). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 1학년(하권). 연변교육출판사.
  30. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2010b). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 2학년(하권). 연변교육출판사.
  31. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2010b). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 3학년(하권). 연변교육출판사.
  32. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2010c). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 4학년(하권). 연변교육출판사.
  33. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2010d). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 5학년(하권). 연변교육출판사.
  34. 小學校數學課程敎材硏究開發中心編著(2010e). 의무교육과정 표준 실험교과서 수학 6학년(하권). 연변교육출판사.

Cited by

  1. 한국, 일본, 홍콩, 핀란드, 싱가포르 초등 수학 교과서의 합동과 대칭에 대한 비교·분석 vol.56, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.3.235