DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on the Power Efficiency of Smartphone According to Parameters

스마트폰의 구성 변수에 따른 전력 효율성 분석

  • Son, Dong-Oh (School of Electronics and Computer Engineering, Chonnam National University) ;
  • Kim, Jong-Myon (School of Computer Engineering and Information Technology, University of Ulsan) ;
  • Kim, Cheol-Hong (School of Electronics and Computer Engineering, Chonnam National University)
  • 손동오 (전남대학교 전자컴퓨터공학부) ;
  • 김종면 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 김철홍 (전남대학교 전자컴퓨터공학부)
  • Received : 2012.06.26
  • Accepted : 2012.11.22
  • Published : 2013.05.31

Abstract

Smartphone enables diverse applications to be used in mobile environments. In spite of the high performance of smartphones, battery life has become one of the major constraints in mobility. Therefore, power efficiency of the smartphone is one of the most important factors in determining the efficiency of the smartphone. In this paper, in order to analyze the power efficiency of the smartphone, we have various experiments according to several configuration parameters such as processor, display and OS. We also use diverse applications. As a result, power consumption is dependent on the processor complexity and display size. However, power consumption shows the unpredictable pattern according to the OS. Smartphone using android OS consumes high power when internet and image processing applications are executed, but It consumes low power when music and camera applications are executed. In contrary, smartphone based on iOS consumes high power when game and internet applications are executed but it consumes low power when camera and processing applications are executed. In general, smartphone using iOS is more power efficient than smartphone based on android OS, because smartphone using iOS is optimized in the perspective of the hardware and OS.

스마트폰의 등장과 함께 사용자들은 다양한 애플리케이션을 통해 보다 효율적으로 모바일폰을 구성할 수 있게 되었다. 하지만, 스마트폰의 발전에도 불구하고 스마트폰의 배터리는 휴대성을 제한하고 있다. 스마트폰의 전력 효율성은 컴퓨터 시스템 연구 분야에서 아주 중요한 이슈이다. 본 논문에서는 스마트폰의 전력 효율성을 알아보기 위해 여러 구성 변수를 선택하여 실험을 수행하였다. 구성 변수로는 프로세서, 디스플레이, 운영체제를 고려하였고 각 구성 변수에 따라 여러 개의 애플리케이션을 활용하여 실험하였다. 실험 결과, 프로세서의 복잡도에 따라서도 전력 소비량이 증가하였고, 디스플레이크기 증가에 따라 전력소비량 또한 증가하였다. 하지만, 운영체제에서는 다른 전력 소비 패턴을 보였다. Android 운영체제의 경우 인터넷과 영상처리 애플리케이션에서 높은 전력 소비량을 보이며 음악 감상, 카메라 애플리케이션에서 낮은 전력 소비량을 보였다. iOS의 경우에는 게임과 인터넷 애플리케이션에서 높은 전력 소비량을 보이며 카메라와 영상처리에서 낮은 전력 소비량을 보였다. 전체적으로 Android 운영체제보다 iOS 운영체제에서 전력 효율성이 높음을 알 수 있었다. 이는 iOS는 하드웨어와 운영체제를 병행하여 개발하기 때문에 Android보다 최적화가 잘 이뤄진 것으로 판단된다. 또한, Android는 하드웨어에 최적화된 운영체제 수정이 필요함을 실험을 통해 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. ABIresearch, http://www.abiresearch.com
  2. J. M. Lee, H. W. Joe, and H. S. Kim, "Smart Phone Power Model Generation using Use Pattern Analysis," In Proceedings of IEEE International Conference on Consumer Electronics (ICCE), pp. 412-413, Jan. 2012.
  3. A. Anand1, C. Manikopoulos, Q. Jones, and C. Borcea, "A Quantitative Analysis of Power Consumption for Location-Aware Applications on Smart Phones," In Proceedings of IEEE International Symposium on Industrial Electronics, pp. 1986-1991, June. 2007.
  4. K. Keshav, V. R. Indukuri, and P. Venkataram, "Energy efficient scheduling in 4G smart phones for Mobile Hotspot Application," In Proceedings of National Conference on Communications (NCC), pp. 1-5, Feb. 2012.
  5. A. Carroll, and G. Heiser, "An Analysis of Power Consumption in a Smartphone," In Proceedings of USENIX ATC '10, pp. 21-21, June. 2010.
  6. G. P. Perrucci, F. H. P Fitzek, and J. Widmer, "Survey on Energy Consumption Entities on the Smartphone Platform," In Proceedings of Vehicular Technology Conference (VTC Spring), pp. 1-6, May. 2011.
  7. IDC, http://www.idc.com/
  8. Android, http://www.android.com/
  9. iOS, http://www.apple.com/ios/
  10. Android OpenSource, https://android.googlesource.com/
  11. iOS OpenSource, http://opensource.apple.com/
  12. Android Market, https://play.google.com/store
  13. App Store, http://www.apple.com/iphone/from-the-app-store/