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Effective consultation strategy for patients of aesthetic case

심미 증례 환자의 효과적인 상담 전략

  • Published : 2013.11.10

Abstract

In the modern society, the awareness of images is affecting the body-related consumer behavior through mass media such as TV and internet, and SNS that has grown explosively with the wide availability of smartphones. As a consequence, the demands for aesthetic treatments by patients who wish to improve their inferiority complex are increasing. Patients who want aesthetic treatments display more active inclinations than those receiving general treatments, and have the expectation for the improvement in images along with the anxiety over potential functional problems and satisfaction about the outcomes. In the consultation of the patient of aesthetic case, the basic starting point is that the surgeon and the patient recognize improvement points that the patient expects through the aesthetic treatment. The consultation starting from the viewpoint of the patient proceeds in a way that the consensus is reached through the medical approach, eventually finding the balance between ideals and naturalness. The consultation process from the initial meeting is established at each stage of treatment, at which the consultation is correctly recorded and shared by the surgeon and the care staff. In addition, the consistent policy is implemented from the initial consultation through to the maintenance care. Together, these will result in the consultation based on the true communications leading to the outcome that satisfies the patient, the surgeon and the care staff, rather than the one that gives the patient an unfounded hope and leads to the unsympathetic outcome. This article introduces the consultation strategy for patients of aesthetic case based on the sympathy with them through cases of aesthetic treatment by type.

현대사회는 TV나 인터넷 등 대중매체의 노출과 스마트 폰 보급으로 급성장한 SNS 등을 통해 이미지에 대한 지각이 신체관련 소비행동에까지 영향을 미치고 있으며 그로 인해 본인이 가지고 있는 콤플렉스에 대한 개선을 원하는 심미 증례 환자의 수요 역시 증가하고 있습니다. 심미적인 치료를 희망하는 환자군은 일반진료를 받는 환자군에 비해 더욱 적극적인 성향을 보이며, 이미지 개선에 대한 기대와 함께 기능적인 문제, 결과에 대한 만족도 등의 두려움을 가지고 있습니다. 심미 증례 환자의 상담에 있어서 가장 기본은 환자본인이 심미치료를 통해 개선하고 싶은 포인트가 어떤 것인지를 술자와 상담자가 정확하게 인지하는 것에서부터 출발합니다. 환자의 관점에서 시작되는 상담은 의학적인 분야의 접근을 통해 합의 즉 이상적인 것과 자연스러움의 균형점을 찾는 방식으로 진행됩니다. 초기 상담부터 각 진료단계별 상담 process를 구축하고 단계별 상담 내용을 정확하게 기재하여 술자 및 진료staff이 공유하며, 초기상담부터 Maintenance care까지 일관성 있는 정책을 운영하여 환자에게 무리한 기대를 주고 공감하지 못하는 결과로 실망을 초래하는 상담이 아닌 진정한 소통이 바탕이 되어 환자, 술자, 진료staff이 만족할 수 있는 결과를 이끄는 상담이 가능해 집니다. 심미 증례의 유형별 case를 통해 환자와의 공감을 바탕으로 한 심미 증례 환자의 효과적인 상담전략을 소개합니다.

Keywords