School Mathematics (대한수학교육학회지:학교수학)
- Volume 15 Issue 1
- /
- Pages.1-14
- /
- 2013
- /
- 1229-4322(pISSN)
Problems and Improvements of Teaching the concept of Pyramid in Elementary Mathematics Textbook
초등학교 수학교과서 '각뿔' 지도 방식에 대한 분석과 개선 방안
- Lee, Dong Hwan (Busan National University of Education)
- 이동환 (부산교육대학교)
- Received : 2012.10.31
- Accepted : 2012.12.14
- Published : 2013.03.31
Abstract
The purpose of this study is to examine the way of teaching the concept of pyramid in the elementary mathematics textbook and try to improve the problem. Although textbook present the general definition of pyramid as including regular pyramid, right pyramid, oblique pyramid, the textbook intentionally deal with right pyramid or regular pyramid. This intention reflect the intuition or familiarity of students. But, according to the analysis, this intention do not realized. The example of pyramid presented in the textbook do not coincide with mathematical definition and intuition of students. If we intend to deal with right pyramid in the textbook, we should treat of regular pyramid and right pyramid whose base is a rectangular in the textbook.
본 연구는 현행 초등학교 교과서에 제시되는 각뿔 관련 내용을 분석하여 문제점을 확인하고 그 개선방안을 제안하는 데 목적이 있다. 교과서에서는 각뿔의 정의를 일반적으로 제시하고 있지만, 학생의 수준을 고려하여 실질적으로는 옆면의 모양이 이등변삼각형인 각뿔만을 의도적으로 다루고 있다. 그러나 그러한 각뿔은 직각뿔의 정의에 맞지 않으며, 기울어지지 않은 안정적인 각뿔이라는 직관에도 부합하지 않는다. 이러한 결과를 바탕으로 각뿔 지도의 개선방안을 제안하고 분석결과가 교사 교육에 주는 시사점을 논의하였다.
Keywords