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치과의료경영학 교과과정개발

Development of Dental Healthcare Management Curriculum

  • 김명기 (서울대학교 치의학전문대학원 치과의료정보교실)
  • Kim, Myeng Ki (Department of Dental Services Management and Informatic School of Dentistry, Seoul National University)
  • 투고 : 2012.12.30
  • 심사 : 2013.01.30
  • 발행 : 2013.06.30

초록

연구목적 : 우리나라 치과계에서 의료경영학 지식은 이미 보편적으로 널리 사용되고 있다. 치과서비스에 경영지식을 활용한 현장 사례들이 풍부하게 소개하고 있으며, 몇몇 대학들은 기존의 경영학의 일반적 지식들을 의료계를 염두에 두고 가르치고 있다. 이 글에서 제기하는 논점은 기존의 경영학 지식들이 '의료'라는 대상 영역에 그대로 적용될 수 있는가에 관한 것이다. 연구방법 : 논쟁을 야기시키는 의료의 특성은 의료분야에서는 이미 익숙한 주제들이다. 질병과 그에 대한 대척 개념으로서 건강은 경영의 대상으로 상품과는 많이 다를 수 밖에 없다. 예로써 조직관리에서 전문가로서 자율성을 보장받아야 하는 의료인들을 기업의 직원과 마찬가지의 동기이론은 성립하지 않는다. 마케팅에서 말하는 고객가치는 원천적으로 서비스 제공자가 의과학적 지식과 술기를 충실히 갖추고 있을 때 보장할 수 있다. 이 글에서 제시하고자 하는 바는 이러한 구조적 갈등을 교과목에서 어떻게 보완, 보충할 수 있을 것인가에 있다. 연구결과 : 제시된 주제를 다루기 위해 지금까지 널리 읽혀지는 의료경영 관련 교과서를 살펴 보았다. 나아가서 지난 20년 간 국내에서 치과대학 학생들을 대상으로 제공되었던 강의 내용과 경험을 바탕으로 치과경영 교과과정 개발에 필요한 지침을 강구해 보았다. 치과경영교과목을 크게 네 가지로 나누어 보았다. 마케팅과 전략, 조직관리와 세무/회계, 의료정보와 시스템 경영 그리고 의료정책과 의료의 질관리 등을 포함한다. 결 론 : 각 부문에서 다루는 지식들이 의료분야에 적용될 때 의료분야의 특성과 어떻게 상치되고 배반될 수 있는가를 제시하였다. 또한 경영학 지식을 어떻게 습득하며 어떻게 가르치며 어느 부분을 취하고 버릴 것인지도 논의에 포함하였다. 이러한 시도는 경영자로서의 의료인의 본원적 지식은 치의학에 두고 있음을 전제로 하며, 그들의 현장에서 필요할 경우 전문 경영인들의 도움을 받을 수 있다는 것을 염두에 두었다.

It's very common to make use of hospital management knowledge in our country's dental community. There is plenty of information on cases that have applied business administration knowledge into dental services, and several universities offer education on general knowledge of business administration in association with the medical community. In this study, whether it's possible to apply existing business administration knowledge on the medical community without any modifications was discussed. Due to the unique characteristics of medical treatment, there are disputes on this issue, which have already been familiar topics in this field. Illness and health that is the opposite of illness are absolutely a far cry from products that are the objects of business administration. For instance, health care personnels should be given autonomy as experts, and the same motivation theory cannot be applied to both health care personnels and company employees in terms of organizational management. In the medical community, customer value that is a term of marketing can be guaranteed only when service providers have sufficient medical knowledge and knowhow. Therefore how to resolve such structural conflicts in college education was examined in this study. Textbooks related to hospital management that have widely been in use were analyzed to deal with this subject, and guidelines for the development of Dental Service's Management curriculum were studied based on lectures that were offered to dental students in our country over the past two decades. The courses for Dental Business Management were largely classified into four: marketing and strategy, organizational administration, taxation and accounting, medical information and system management, and medical policy and medical quality control. To what extents the knowledge of the above-mentioned fields would not be compatible with the characteristics of the medical field was explained. Besides, how to embrace and teach business administration knowledge and what part of that knowledge should be taken or not was discussed as well. When all these matters were discussed, it was noted that dental personnels should basically keep in mind dentistry even when they serve as managers, and that it's possible for them to receive help from professional managers if necessary. As business administration knowledge is practical knowledge, that should keep up with the flow of the times and contemporary socioeconomic business environments. What was suggested in this study is all Korean-style alternatives that were devised based on the Korean way of thinking and reality. It's a shame not to make an experimental analysis of the effects of the alternatives in class, and what's more regrettable is the fact that dental colleges don't mostly offer Dental Business Management education as one of regular courses.

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