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Dental Culture for Patient Safety

환자안전에 대한 치과의료 문화

  • Shin, Hosung (Department of humanity and Social dentistry Wonkwang Dental College)
  • 신호성 (원광대학교 치과대학 인문사회치의학교실)
  • Received : 2012.12.21
  • Accepted : 2013.01.30
  • Published : 2013.06.30

Abstract

Paying attention to patient safety seems not to be a temporary phenomenon, and there is a tendency that it's already becoming part of healthcare culture to make an effort to ensure patient safety. The purpose of this study was to examine the level of endeavor for patient safety in the field of dentistry by investigating health care personnels in dental institutions. The instrument used in this study was a Korean version of questionnaire developed by the U.S. Agency for Healthcare Research & Quality, or AHRQ. This instrument dealt with 12 subordinate concepts of patient safety and 51 items. The subjects in this study were 256 dental personnels who attended the 2011 quality control conference for dentistry in December, 2011. After a survey was conducted, the following findings were given: 53.4 percent of the respondents gave positive responses as to the level of overall readiness of dental institutions for patient safety. Among the 12 subordinate concepts, they rated six items relatively higher: intra-departmental teamwork(73%), organized education/training for patient safety(51%), expectations from and behavior of supervisors/administrators(57%), patient transfer between different departments(63%), managerial assistance for patient safety(60%), and inter-departmental teamwork(56%). Private dental hospitals were considered to surpass the dental hospitals of universities or dental departments of general hospitals in terms of readiness for patient safety. In regard to comparison between our country and the United States, there were great disparities between the two in major factors to guarantee patient safety as part of medical culture. This study focused on finding out the state of patient safety in our country's dentistry, and this study is meaningful in that it was the first attempt to research patient safety.

연구목적 : 환자안전에 대한 노력은 일시적 현상이 아니라 의료기관내 문화로 정착되어 가는 경향이 있다. 본 연구는 치의학 분야에서 환자안전에 대한 노력의 정도를 치과의료기관애 근무하는 의료인 응답을 통하여 분석 하였다. 연구방법 : 분석에 사용된 측정도구는 미국 보건의료 연구 및 질 연구소(U.S. Agency for Healthcare Research and Quality, AHRQ)에서 개발한 설문을 번역하여 사용하였다. 환자안전과 관련된 설문항목은 12개 하위 개념, 51개 질문으로 구성되어 있다. 조사대상자는 2011년 치과의료 질관리 학술대회(2011년 12월)에 참여한 256명의 치과의료인력이다. 연구결과 : 연구결과 환자안전에 대한 치과의료기관의 전반적인 준비정도에 긍정적으로 응답한 응답자는 전체의 53.4%으로 조사되 12개 하위 개념 중 상대적으로 좋게 평가된 항목은 부내서 팀웍(73%), 환자안전에 대한 조직적 교육/훈련(51%), 상사/관리자의 기대 및 행동(57%), 환자의 부서간 이동(63%), 환자안전에 대한 관리적 지원(60%), 부서를 넘어서는 팀웍(56%)로 나타났다. 민간치과병원의 환자안전에 대한 준비정도가 치과대학부속 치과병원이나 종합병원 소속 치과병원(혹은 치과진료부)보다 상대적으로 나은 것으로 조사되었고 미국과 비교할 때 환자안전이 의료기관내 문화로 정착할 수 있게 만드는 주요요인에서 더욱 큰 차이를 보였다. 결 론 : 본 연구는 우리나라 치의학 분야의 환자안전에 대한 현황 파악에 초점을 맞춘 것이지만 환자안전에 대한 연구의 첫 출발이라는 의미가 있다.

Keywords