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A Case Study of Tunnel Stability due to the Shallow Shaft and Change Penetrating Location

터널 갱구부 저토피 및 관통부 변경에 따른 안정성 검토 사례 연구

  • 이사익 (한국도로공사 냉정부산건설사업단) ;
  • 최영철 (한국도로공사 도로교통연구원 건설환경연구실, 냉정부산건설사업단 품질환경팀) ;
  • 정우용 (한국도로공사 냉정부산건설사업단 품질환경팀 품질과) ;
  • 김국한 (한국도로공사 냉정부산건설사업단 품질환경팀) ;
  • 김동인 (한국도로공사 냉정부산건설사업단)
  • Received : 2013.03.15
  • Accepted : 2013.04.08
  • Published : 2013.04.30

Abstract

Around 70% of Korea is mountainous, an increase in tunnel construction. It's due to the growing interest of the public for the environment and land required for the road construction is very scarce. During construction of 'Daedong 1 tunnel' in the expressway expansion project between Naengjeong and Busan, there are shallow shaft due to this tunnel located in the valley and the shafts are separated, and penetrating location change was inevitable for construction was delayed because of complaint. So, we change the position of the penetrating by applying multi-channel TSP, and conducted a stability analysis. The analysis results showed that there is no problem on the stability of the tunnel. To secure the construction of additional stability, We installed instrument, performed mechanical excavation, added reinforcement at shallow shaft and conducted bench cut.

국토의 70%가 산지인 우리나라는 도로건설 등에 필요한 토지가 매우 부족할 뿐만 아니라 환경에 대한 국민들의 관심이 고조되어 터널 시공이 증가하는 추세이다. 남해고속도로 냉정~부산간 확장공사 대동1터널 시공 시 계곡부 위치 및 갱문 이격으로 저토피가 발생하였고, 민원 등으로 착공이 지연되어 관통부 변경이 불가피하였다. 이에 다중TSP를 적용하여 관통부 위치를 변경하였고 안정해석을 실시하였다. 해석결과 터널의 안정성에 문제가 없는 것으로 나타났으며, 시공 중 추가적인 안정성을 확보하고자 계측기 설치 및 기계굴착, 저토피 구간 추가 보강, 반단면 굴착을 실시하였다.

Keywords

References

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