DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Financial College Tuition Support by Korean Parents using a Hierarchical Bayes Model

계층적 베이즈 모형을 이용한 대학등록금에 대한 부모님의 경제적 지원 영향 분석

  • Oh, Man-Suk (Department of Statistics, Ewha Womans University) ;
  • Oh, Hyun Sook (Department of Applied Statistics, Gachon University) ;
  • Oh, Min Jung (Department of Statistics, Ewha Womans University)
  • 오만숙 (이화여자대학교 통계학과) ;
  • 오현숙 (가천대학교 응용통계학과) ;
  • 오민정 (이화여자대학교 통계학과)
  • Received : 2013.01.08
  • Accepted : 2013.03.05
  • Published : 2013.04.30

Abstract

College tuition is a significant economic, social, and political issue in Korea. We conduct a Bayesian analysis of a hierarchical model to address the factors related to college tuition based on a survey data collected by Statistics Korea. A binary response variable is selected depending on if more than 70% of tuition costs are supported by parents, and a hierarchical Probit model is constructed with areas as groups. A set of explanatory variables is selected from a factor analysis of available variables in the survey. A Markov chain Monte Carlo algorithm is used to estimate parameters. From the analysis results, income and stress are significantly related to college tuition support from parents. Parents with high income tend to support children's college tuition and students with parents' financial support tend to be mentally less stressed; subsequently, this shows that the economic status of parents significantly affects the mental health of college students. Gender, a healthy life style, and college satisfaction are not significant factors. Comparing areas in terms of the degrees of correlation between stress/income and tuition support from parents, students in Kangwon-do are the most mentally stressed when parents' support is limited; in addition, the positive correlation between parents support and income is stronger in big cities compared to provincial areas.

최근 한국 사회에서 경제적, 정치적, 사회적 이슈가 되고 있는 대학 등록금의 경제적 부담에 영향을 미치는 요인들에 대한 분석을 위하여 통계청에서 실시한 '2010년도 사회조사'에서 수집된 자료를 기반으로 지역을 계층으로 하는 베이지안 계층모형을 이용한 분석을 수행하였다. 등록금의 70% 이상을 부모님이 지원하는가에 대한 이항 반응변수에 대하여 계층적 프로빗 모형을 설정한 후 설명변수들에 대한 요인분석을 실시하여 설명변수를 압축하고 마코브체인 몬테칼로 기법을 적용하여 모수를 추정하였다. 자료의 분석 결과, 많은 지역에서 소득과 정신적 스트레스 요인이 부모님의 등록금에 대한 경제적 지원과 유의한 관련이 있음을 보여주었다. 소득이 높은 부모일수록 자녀의 대학 등록금을 지원하며 부모로부터 경제적 지원을 받는 학생일수록 정신적 스트레스를 덜 받는 것으로 나타나 부모의 소득이 자녀의 정신건강에 유의한 영향을 미침을 보여 주었다. 반면에, 성별, 생활건강, 학교 만족도는 대부분의 지역에서 부모님의 등록금 지원과 유의한 관련이 없었다. 스트레스 또는 소득과 부모님의 지원에 대한 지역별 차이를 보면, 강원도 지역 학생들이 부모님의 지원이 낮을 경우 가장 정신적 스트레스를 많이 받는 것으로 나타났으며 소득이 많을수록 부모님의 지원 가능성이 높아지는 경향은 지방 행정도에 비하여 대도시에서 더 뚜렷하게 나타남을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Albert, J. H. and Chib, S. (1993). Bayesian analysis of binary and polychotomous response data, Journal of the American Statistical Association, 88, 669-679. https://doi.org/10.1080/01621459.1993.10476321
  2. Bahn, S. J. (2008). High Education Economy, Jipmoondang, Seoul.
  3. Cheon, S. Y. (1997). Index to Korean education, Education Development Summer, 108, 55-56.
  4. Choi, S. Y. (2006). Analysis report of financial status for college tuition in Korea, '06 National Audit Policies Kit.
  5. IMF (2008). World Economic Outlook Database: www.imf.org/external/ns/cs.aspx?id=29.
  6. OECD (2008). Education at a Glance 2008: OECD Indicator, www.oecd.org/publishing/corrigenda.
  7. Statistics Korea (2009). KOSIS National Statistics Portal, www.kosis.kr.