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크립 그론 소음 특성에 대한 실험적 연구

Experimental Investigation of Creep Groan Noise

  • 강경민 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 전현철 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 강연준 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 조민형 (현대 모비스 연구개발팀)
  • Kang, Kyung Min (School of Mechanical and Aerospace Engineering, Seoul Nat'l Univ.) ;
  • Jeon, Hyun Cheol (School of Mechanical and Aerospace Engineering, Seoul Nat'l Univ.) ;
  • Kang, Yeon June (School of Mechanical and Aerospace Engineering, Seoul Nat'l Univ.) ;
  • Cho, Min Hyung (Research Engineer Team, Hyundai Mobis)
  • 투고 : 2012.05.02
  • 심사 : 2013.01.28
  • 발행 : 2013.05.01

초록

크립 그론 소음은 자동차 브레이크에서 제동압 제거 초기나 제동 말기에 발생하는 저주파 소음 현상이다. 이러한 현상은 브레이크 시스템에 국한되는 문제가 아니라 샤시의 진동특성에도 영향을 받는 것으로 예측되고 있기 때문에 그 특성 파악이 어려운 것으로 알려져 있다. 때문에 현재까지의 연구는 마찰재를 통한 개선이 대부분이었다. 그래서 실차를 이용한 실험은 여전히 어려운 과제로 남겨져 있다. 이번 연구는 환경에 민감한 크립 그론 소음의 특성과 샤시 진동특성의 영향을 실차와 NVH 전용 샤시 다이나모를 이용한 여러 가지 실험을 통해 알아 보았다. 이를 통해 실차에서의 새로운 크립 그론 소음 평가시 중요한 통제변수를 제시하고 차량 시스템 측면에서 소음 저감 대책 연구에 대한 가능성을 확인할 수 있었다.

Creep groan noise occurs at low frequencies immediately after releasing brake pressure or when a car stops. This noise can be used to predict problems in not only the brake system but also the vehicle system. Because of its complexity, it is difficult to determine its characteristics. Therefore, most improvements are conducted by changing the brake pad, and it still remains difficult to conduct a test using a vehicle. In this study, the characteristics of creep groan noise and the effects from a vehicle system are investigated by using vehicles and an NVH chassis-dynamometer through various tests. A new evaluation method for creep groan noise by using a vehicle is proposed, and the possibility of reduction schemes from the viewpoint of the vehicle system is confirmed from the results mentioned above.

키워드

참고문헌

  1. Bettella, M., Harrison, M. F. and Sharp, R. S., 2002, "Investigation of Automotive Creep Groan Noise with a Distributed Source Excitation Technique," Journal of Sound and Vibration, Vol.255, No. 3, pp.531-547. https://doi.org/10.1006/jsvi.2001.4178
  2. Donley, M. and Riesland, D., 2003, "Brake Groan Simulation for a McPherson Strut Type Suspension," SAE Technical Paper Series, NO.2003-01-1627.
  3. Dunlap, K. B., Riehle, M. A. and Longhouse, R. E., 1999, "An Investigate Overview of Automotive Disc Brake Noise," SAE Technical Paper Series, No.1999- 01-0142.
  4. Vadari, V. and Jackson, M., 1999, "An Experimental Investigation of Disk Brake Creep-Groan in Vehicles and Brake Dynamometer Correlation," SAE Technical Paper Series, NO.1999-01-3408.
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  6. Crowther, A. R. and Singh, R., 2007, "Analytical Investigation of Stick-Slip Motions in Coupled Brake- Driveline Systems," Nonlinear Dynamics, Vol.50, No. 3, pp.463-481. https://doi.org/10.1007/s11071-006-9187-9
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