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A study of current export situation and SMEs' vitalization plan suitable for Digital age

수출 현황 및 디지털 시대에 적합한 중소기업의 수출 활성화방안에 관한 연구

  • 이옥동 (성결대학교 도시계획부동산학과)
  • Received : 2012.12.11
  • Accepted : 2013.01.17
  • Published : 2013.01.31

Abstract

In digital age export expansion is the key fact of promoting Korea's economic growth. The policy that encourages exportation is being more emphasized to develop of the nation's economy. From the 90's, regionalism has been widespread throughout the world with globalization and internationalization led by WTO and FTA. The world is now becoming one economic bloc. It is necessary to understand how enterprises contribute to the exportation to establish and manage the policy that encourage and support the exportation. This study estimates SME's level of contribution on gross exports and understands the problem, while looking for better statistical alternatives and finding SME's export energizing policies. It is estimated that domestic SMEs contribute about 40-50% of gross exports. SME bureau and national statistical office should select optimal size of population of each industry, design and extract sample to conduct the export related survey extensively. SMEs should analyze the product and skills of the industry that is dominated by major companies to contribute to the exportation more efficiently. This effort will increase the level of contribution to gross exports in general.

수출은 국가 경제 성장에 빠질 수 없는 가장 중요한 요소 중 하나로 자리하고 있어 앞으로 수출을 장려하기 위한 정책의 중요성은 더욱 강조될 것으로 보인다. 기업들이 수출에 어느 정도 기여하고 있으며 어느 경로를 통해 이루어지고 있는지를 파악하는 일은 매우 중요하다. 이를 통해 수출장려 정책을 수립하고 실증적인 근거를 마련할 수 있다. 중소기업이 수출에 미치는 기여도나 경로를 정확하게 파악을 해야 중소기업을 대상으로 수출 장려 정책을 전개할 수 있지만 그렇지 못하면 한계에 부딪칠 수밖에 없을 것이다. 본 연구의 목적은 우리나라 중소기업이 수출에 기여하는 정도를 측정하고 중소기업의 수출 경로를 파악하여 향후 개선 방안을 찾는데 있다. 또한 중소기업의 수출을 활성화하기 위해 적절한 정책방안을 제시하고자 한다.

Keywords