DOI QR코드

DOI QR Code

The correlation between cognition and depression of urban and rural elderly people

도시와 농촌 노인의 인지와 우울의 상관관계 연구

  • Received : 2012.12.14
  • Accepted : 2013.02.20
  • Published : 2013.02.28

Abstract

Objectives: This study was designed to provide basic data that would be helpful in planning mental health programs designed to help elderly people have a satisfying life as an elder by identifying the factors that affect cognition of urban and rural elderly people. Methods: Subjects included 160 elderly people on Daejeon and Geumsam. Structured questionnaires were used for data collection from march 2, 2011 to July 30, and descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficients, and hierarchical regression analysis of SPSS 18.0 program were performed for data analysis. Results: A significant difference in cognition was observed between two groups(t=-2.232, p=.029). Cognition & depression didn't have correlation(urban area(r=.021, p=.860), rural area(r=.-131, p=.271)). Significant factors influencing cognition included education(t=4.069, p<.001) and age(t=-2.812, p=.001) in urban area and sex(t=-3.011, p<.001), age(t=-4.866, p<.001), education(t=3.525, p<.001) in rural area. These factors explained 26.1% and 57.2% of the variance. Conclusion: Findings of this study suggest the need for development of appropriate nursing strategies depending on the difference of the environment to increase cognitive function and to decrease the incidence of depression in elderly people.

본 연구는 도시와 농촌노인의 인지에 영향을 주는 요인을 규명함으로써 노인들의 노화에 따른 삶에 만족하도록 도움을 제공하기 위한 정신건강프로그램을 계획하는데 도움이 될 기초적인 자료를 제공하고자 시도되었다. 대상은 대전광역시와 금산군 노인 160명이었다. 자료수집은 2011년 3월 2일부터 7월 30일까지 구조화된 설문지를 이용하여 이루어졌으며, 수집된 자료는 SPSS 18.0 프로그램의 기술통계, t-test, ANOVA, 상관관계분석, 계층적 회귀분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과 두 그룹간 인지는 유의한 차이가 나타났다(t=-2.232, p=.029). 두 그룹 모두 인지와 우울은 유의한 상관관계가 나타나지 않았다(도시노인(r=.021, p=.860), 시골노인(r=.-131, p=.271)). 도시노인의 인지에 영향을 준 변수는 교육(t=4.069, p<.001)과 나이(t=-2.812, p=.001)였고, 농촌노인의 인지에 영향을 준 변수는 성(t=-3.011, p<.001), 연령(t=-4.866, p<.001), 교육(t=3.525, p<.001)이었다. 이들은 각각 26.1%와 57.2%를 설명하였다. 따라서 환경의 차이에 따라 적합한 인지 및 우울 중재가 마련되어야 할 것이다.

Keywords