Relationship between Global Citizenship Education and Geography Education

글로벌 시민성교육과 지리교육의 관계

  • Cho, Chul Ki (Department of Geography Education, Teachers College, Kyungpook National University)
  • 조철기 (경북대학교 사범대학 지리교육과)
  • Received : 2013.01.02
  • Accepted : 2013.02.17
  • Published : 2013.02.28

Abstract

This paper is to explore the relationship between global citizenship education needed to be taught recently and geography. First, the paper examines the concept, as well as the reason why it became important concept in dimension of education in terms of progress of globalization. Second, the paper examines justification of global citizenship education through geography subject through discussion of place, space, scale and interdependence as geographical key concepts. Then, it establishes the category of sub-area of global citizenship education to grasp structurally. This is to reestablish in terms of knowledge and understanding, skill, value and attitude through the inductive examination of existing system of classification. Third, for geography instruction as practical dimension for fostering global citizenship, the paper discusses things to consider previously to design it in terms of aims, contents and methods, and examined instruction strategies in terms of issues-based approach and geographies of resistance. The last, the paper should things to pay attention to be cautious in global citizenship education through geography.

본 연구는 최근 긴요해지고 있는 글로벌 시민성교육을 지리 교과와의 관련성의 측면에서 탐색한 것이다. 먼저 글로벌 시민성이라는 개념에 대한 논의와 더불어 이것이 교육적 차원에서 중요하게 된 이유를 세계화라는 시대적 변화와 관련하여 살펴보았다. 둘째, 지리 교과를 통한 글로벌 시민성교육의 정당성에 대한 것으로서 이는 지리 교과의 핵심개념인 장소, 공간, 스케일, 상호의존성의 논의에 토대하여 전개하였다. 그 후 지리 교과를 통한 글로벌 시민성교육을 구조적으로 파악할 수 있도록 하위 영역의 범주를 설정하였는데, 이는 기존의 분류 체계들을 귀납적으로 검토하여 지식과 이해, 기능, 가치와 태도라는 측면에서 재설정한 것이다. 셋째, 글로벌 시민성을 촉진하기 위한 실천적인 측면으로서, 즉 지리수업에 대한 것으로서, 이를 계획하기 위해 사전에 고려해야 할 것들을 목적, 내용, 방법 측면에서 논의하고, 수업 전략을 쟁점 중심 접근과 소비자로서 저항의 지리의 관점에서 살펴보았다. 마지막으로 지리를 통한 글로벌 시민성교육에서 경계해야 할 유의점을 비판적 글로벌 시민성의 관점에서 제시하였다.

Keywords