Abstract
Recently, many researches on P2P overlay network-based multimedia streaming services have been actively performed because of their high scalability and cost-efficiency advantages. However, P2P overlay networks also have the shortcoming of generating higher traffic owing to their unicast-based one-to-many multimedia deliveries. In order to reduce the traffic generated by the P2P streaming overlay network, we propose an ISP and locality-based parent node discovery method and check its feasibility through an implementation of a prototype streaming system. The measurement of RTTs and hop counts for random nodes having different ISPs and localities shows the proposed method to be able to shorten about 32% RTTs and about 17% Hop counts.
P2P 오버레이 네트워크는 높은 확장성과 저렴한 비용 등을 장점으로 가지고 있어 이 구조를 활용하여 멀티미디어 서비스를 제공하는 P2P 스트리밍 기술에 관한 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만, P2P 오버레이 구조는 일대다 유니캐스트의 형태로 데이터를 전달하기 때문에 많은 네트워크 트래픽을 유발시키는 단점을 지니고 있다. 이에 따라 본 논문에서는 ISP여부와 물리적 지역정보를 활용하여 부모노드를 선택함으로써 네트워크 트래픽을 적게 유발시킬 수 있는 부모노드탐색기법을 제안하고, 이를 탑재한 P2P 스트리밍 시스템을 구현하여 제안 기법 실현 가능성을 검증한다. 구현한 P2P 스트리밍 시스템을 평가하기 위해 임의의 ISP와 지역을 갖는 노드들에 대해 RTT와 Hop count를 측정하여 동일 ISP일 경우 약 32% 적은 RTT와 약 17% 적은 Hop count를 보임을 확인하였다.