DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study On Digital Education Design In Foreign Countries By Analysis Education Condition

선진학교 교육현황 분석을 통한 디지털 교육매체 디자인 국외 사례 연구

  • Received : 2013.01.28
  • Accepted : 2013.03.20
  • Published : 2013.03.31

Abstract

Development of digital media in education field at America, UK, Japan etc bring big progress on digital device if education. Japan bring huge progress on digital education by nationally. UK use huge a national budget at digital education development and Sweden which is advanced country of education and a welfare state. Especially UK and Sweden's digital education markets are full now aspect more high quality design. Korea which is advanced country of IT adopted digital text book 2007 with mathematics, through science and English digital text book through the state. Korea's digital text book is in a transition period. that needs case study of advanced country of education for setting design guide and educational effect to digital education media and device plan. All researches are based on LG europe design center at London. Analysis by using KJ method, survey of questionnaire, heuristic method at 4 schools in UK and Sweden. Through analytical researches want to more reality simulation at digital education, and high quality contents with digital socialization. co-work with analog, can get any where, anytime user want without any difficulty. Also interactive GUI design of digital education device to easy to access for user. When plan Digital text book content and design needs methodical design guide for target who students and environment an in-depth study of the appraisal and method. The results of the research are introduce the design plan as a basic research and giving useful design plan to make digital educational media in Korea industrial aspect.

미국, 영국, 일본 등 선진국을 중심으로 디지털 매체의 발달을 교육에 접목하려는 움직임이 꾸준히 증가하였고 이는 디지털 교육 디바이스의 발전을 가져왔다. 국가적 차원에서 발전을 하고 있는 일본과 교육 분야에 막대한 국가 예산을 사용해 디지털 교육의 선진국으로 자리 잡고 있는 영국 그리고 복지국가의 기반 위에 적극적인 디지털 교육을 이끌고 있는 스웨덴이 디지털 교육 매체분야의 선진국이다. 특히 영국과 스웨덴은 디지털 교과서 등 디지털 교육 매체시장이 포화상태이며 시장의 경쟁으로 양보다는 질을 추구하는 시점에 이르렀다. 즉 빠르게 발전을 추구하는 과정을 지나 디자인적인 질을 중요시하면서 디지털 교육 매체를 선별 적용하고 있다. 국내에서는 2007년 초등학교 5학년 수학 디지털 교과서를 시작으로 국내 디지털 교과서의 시장이 열렸고 IT 선진국답게 짧은 시간 안에 과학, 영어 등 다양한 분야에 적용하는 등 커다란 발전을 보여줬다. 이에 디지털 교육 매체 분야의 디자인 적용의 빠르고 효율적인 가이드 설립을 위하여 디지털 교육 선진국의 디지털 교육매체 및 설문을 기반으로 한 적용 사례 분석을 통해 한국디지털 교육 매체 디자인의 나아갈 방향 잡는 기초 자료가 필요하다. 이에 본 연구는 LG 유럽 디자인 센터를 중심으로 디지털 교육 매체의 선진국인 영국과 복지사회 기반의 탄탄한 교육 정책을 보여주는 스웨덴을 사례 연구 대상국가로 선정하며 4개 학교의 전교생을 대상으로 설문, 휴리스틱 분석, KJ법을 통해 분석한다. 분석결과 양적인 증가뿐만아니라 디지털 소셜라이징 안에서 보다 현실적이고 다양한 시뮬레이션 경험을 추구하는 등 콘텐츠의 질 향상을 원하고 있으며, 아날로그의 단점을 보완하면서 상호 보완적으로 언제 어디서든 편하게 접할 수 있는 환경 및 편한 GUI 디자인이 요구되고 있었다. 이에 향후 교육 플랫폼과 교육 관리 시스템, 커뮤니케이션 시스템간의 유기적이고 상호 보완적인 통합 솔루션디자인을 중심으로 질 높은 교육 시뮬레이션 및 GUI 디자인을 기획해야하며 이는 교육 주체뿐만 아니라 교육 환경을 포함한 분야를 통합한 사전 조사 및 설문 분석을 통해 모든 교육 특성을 고려하여 디지털 교육 매체 의 디자인의 질을 높인 기획을 해야 한다. 본 연구 결과는 디지털 교육 해외 선진국의 발전 된 현황을 파악하여 국내 디지털 교육산업의 디자인 기획시 기초 자료로 활용하는데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 앤드류 해슬램, 송성재 역, 북디자인 교과서, 안그라픽스, 2008.
  2. 이안 노블.러셀 베스틀리, 최성민 역, Visual Research, 안그라픽스, 2007.
  3. 김정희, 초등학교 3학년 영어교과서의 부록디자인에 관한 연구, 한국일러스트레이션학회, v.24, 2010. 9, pp.16-24.
  4. 김정희, EBS 어린이 영어 교육 Web Site의 인터렉션 디자인 분석, 한국 일러스트레이션학회, v.25, 2010. 12, pp.27-38.
  5. 김정희, 디지털 교육매체 디자인에 관한 국외사례 연구, 만화애니메이션연구, 통권 제27호, 2012.6.30, pp.177-198.
  6. 변호승, 디지털교과서 현황과 발전과제, 정보과학회지, v.28, 2010.
  7. Cooper, Alan, About Face3 : The Essentials of Interaction design, Indianapolis wiley, 2007.
  8. Shneiderman, Ben, Designing the user inteface: strategies for effective human- computer interraction, Upper Saddle river Haelow: Person Education, 2010.
  9. Moggridge, Bill, Designing Interactions, MIT Press, 2007.
  10. Scott, Bill & Neil, Theresa, Designing web interfaces, O'Reilly, 2009.
  11. Campbell, Catriona, Customer experience and web design, Henry stewart talks, 2010.
  12. Wilson, Chauncey, User Experience re-mastered: your guide to getting the right design, Oxford elsevier Science, 2009.
  13. Saffer, Dan, Designing for Interactive, Acon, 2010.
  14. Benyon, David, Designing Interactive Systems:A comprehensive guide to HCI and Interaction Design 2nd edition, Harlow England, 2010.
  15. Markopoulos, Panos, Evaluating children's interactive products : Principles and practices for interaction designers, Morgan Kaufman, 2008.
  16. Jordan, Patrick W., Designing Pleasurable Products, Taylor & Francis, 2002.
  17. Hobbs, Renee, Digital and Media Literacy, Connecting Culture and Classroom, Corwin, 2011.
  18. Ung, Rusi, A project guide to UX design for user experience designers in the field or in the making, New Riders, 2009.
  19. LG 전자 디자인 센터, "디지털 교과서 관련 프로젝트".