Abstract
In order to improve executive ability in response to need of job ability in cultural content industry and in connection with industrial scene, it is required to develop curriculum for department of broadcasting, entertainment and acting First of all, environmental analysis of cultural content industry, survey on industry demand, survey on demand by enrolled students and graduated students, survey on demand by local community were made and conducted to draw job competency for acting art. In addition, the existing curriculum was analyzed through evaluation by field experts, enrolled students, and graduated students. Based on the analysis results, major curriculum was developed for department of broadcasting, entertainment and acting. Such curriculum development enables providing acting education that focuses on core competency to maximize education effect and cultivating actor who is suitable for the age of multimedia based on local infrastructure. Moreover, the curriculum development helps cultivating versatile actor, rather than famous actor.
문화 컨텐츠 산업의 직무 능력 요구에 적응하는 산업현장과 연계된 실무능력 향상을 위해서 방송 연예, 연기학 교육과정 개발이 필요 하다고 판단된다. 우선 연기 예술의 직무 역량을 도출하기 위하여 문화 콘텐츠 산업의 환경 분석, 산업체 수요 조사, 재학생과 졸업생 요구조사, 지역사회 요구조사를 실시하였다. 또한 현장 전문가와 재학생 및 졸업생들의 평가를 통해 기존의 교육 과정을 분석하였다. 위의 분석 된 결과를 토대로 방송 연예, 연기학과 전공 교육과정개발을 수행하였다. 위의 교육과정 개발을 통해 핵심역량에 집중하는 연기 교육으로 교육 효과의 극대화를 꾀할 수 있으며 지역적인 인프라를 바탕으로 다매체 시대에 걸맞는 통합적인 배우를 양성할 수 있다. 또한 명배우를 양성하기보다는 쓰임새 있는 배우를 길러 낼 수 가 있다.