Abstract
The demand of bike increases eco-friendly as the mean of transportation but domestic production basis becomes sluggish. In this study, the design analysis of horizontal and vertical frame is performed on the model which is proposed as the bike of new concept in conjunction with public transport system. As the result, the structural analysis is conducted on the main frame of urban bike used with cast magnesium alloy. As the vertical load of 150 kg is applied, the design technology insures that maximum stress less than 70 MPa is obtained.
최근 친환경 이동수단으로 자전거 수요가 증가하고 있으나, 국내 생산기반은 전무한 실정이다. 본 연구에서는 경량 마그네슘 소재로 대중교통기관과 연계가능한 신개념 자전거로 제안된 모델에 대해 수평프레임과 수직프레임 설계 해석을 수행하였다. 연구결과, 주조용 마그네슘 합금을 사용하는 도심형 자전거의 주요 프레임에 대한 구조해석을 실시하여 150kg 수직하중시 최대응력이 70 MPa이하를 나타내는 설계기술을 확보하였다.