References
- 권나영, 김래영, 김구연 (2011). 초, 중등 수학과 교육과정 연구의 주제별 동향분석, 수학교육 50(4), 507-520.(Kwon, N. Y., Kim, R. Y., & Kim, G. (2011). Trends in research on mathematics curriculum: An analysis of research topics, The Mathematical Education 50(4) 507-520.)
- 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안. 교육과학기술부 보도자료.(Ministry of Education, Science and Technology (2012). Strategies for Mathematics Education Advancement. Press Release: Author.)
- 교육인적자원부 (2007). 중학교 교육과정해설. 서울: 저자.(Ministry of Education & Human Resources Development (2007). A curriculum guide for middle school. Seoul: Author.)
- 김구연 (2010). The analysis of a mathematics curriculum material: Addition and subtraction in grade 3, 교육과정평가연구 13(2), 59-78.(Kim, G. (2010). The analysis of a mathematics curriculum material: Addition and subtraction in grade 3, The Journal of Curriculum and Evaluation 13(2), 59-78.)
- 김민혁 (2012). 수학교사의 교과서 및 교사용 지도서 활용도 조사. 석사학위 논문, 서강대학교.(Kim, M. H. (2012). Secondary mathematic teachers' use of curriculum materials. Master's thesis: Sogang University.)
- 박경미, 김동원 (2011). 우리나라 수학교육의 문제점 진단을 위한 조사 연구, 수학교육 50(1), 89-102.(Park, K. M., & Kim, D. W. (2011). A survey research to diagnose the problems of mathematics education in Korea, The Mathematical Education 50(1), 89-102.)
- 박선영, 김원경 (2011). 국내외 수학교육 연구 동향 비교 분석, 수학교육 50(3), 285-308.(Park, S. Y., & Kim, W. K. (2011). A comparative analysis on research trends of secondary mathematics, The Mathematical Education 50(3), 285-308.)
- 우정호, 박교식, 박경미, 이경화, 김남희, 임재훈, 박 인, 이영란, 고현주, 김은경 (2009a). 중학교 수학 1, 서울: 두산동아.(Woo, J. H., Park, K. S., Park, K., Lee, K. H., Kim, N. H., Lim, J. H., Park, I., Lee, Y. R., Kho, H. J., & Kim, E. K. (2009a). Mathematics 1, grade 7, Seoul: Doosan-Dongah.)
- 우정호, 박교식, 박경미, 이경화, 김남희, 임재훈, 박 인, 이영란, 고현주, 김은경 (2009b). 중학교 수학 익힘책 1, 서울: 두산동아.(Woo, J. H., Park, K. S., Park, K. M., Lee, K. H., Kim, N. H., Lim, J. H., Park, I., Lee, Y. R., Kho, H. J., & Kim, E. K. (2009b). Mathematics workbook 1, grade 7, Seoul: Doosan-Dongah.)
- 우정호, 박교식, 박경미, 이경화, 김남희, 임재훈, 박 인, 이영란, 고현주, 김은경 (2010a). 중학교 수학 2, 서울: 두산동아.(Woo, J. H., Park, K. S., Park, K. M., Lee, K. H., Kim, N. H., Lim, J. H., Park, I., Lee, Y. R., Kho, H. J., & Kim, E. K. (2010a). Mathematics 2, grade 8, Seoul: Doosan-Dongah.)
- 우정호, 박교식, 박경미, 이경화, 김남희, 임재훈, 박 인, 이영란, 고현주, 김은경 (2010b). 중학교 수학 익힘책 2, 서울: 두산동아.(Woo, J. H., Park, K. S., Park, K. M., Lee, K. H., Kim, N. H., Lim, J. H., Park, I., Lee, Y. R., Kho, H. J., & Kim, E. K. (2010b). Mathematics workbook 2, grade 8, Seoul: Doosan-Dongah.)
- 우정호, 박교식, 박경미, 이경화, 김남희, 임재훈, 박 인, 이영란, 고현주, 김은경 (2011a). 중학교 수학 3, 서울: 두산동아.(Woo, J. H., Park, K. S., Park, K. M., Lee, K. H., Kim, N. H., Lim, J. H., Park, I., Lee, Y. R., Kho, H. J., & Kim, E. K. (2011a). Mathematics 3, grade 9, Seoul: Doosan-Dongah.)
- 우정호, 박교식, 박경미, 이경화, 김남희, 임재훈, 박 인, 이영란, 고현주, 김은경 (2011b). 중학교 수학 익힘책 3. 서울: 두산동아.(Woo, J. H., Park, K. S., Park, K. M., Lee, K. H., Kim, N. H., Lim, J. H., Park, I., Lee, Y. R., Kho, H. J., & Kim, E. K. (2011b). Mathematics workbook 3, grade 9, Seoul: Doosan-Dongah.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 서혜숙, 박부성, 강은주 (2009a). 중학교 수학 1, 서울: 금성출판사.(Cheong, S. W., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Seo, H. S., Park, B. S., & Kang, E. J.(2009a). Mathematics 1, grade 7, Seoul: Kumsung.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 서혜숙, 박부성, 강은주 (2009b). 중학교 수학 익힘책 1, 서울: 금성출판사.(Cheong, S. W., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Seo, H. S., Park, B. S., & Kang, E. J. (2009b). Mathematics workbook 1, grade 7, Seoul: Kumsung.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 서혜숙, 박부성, 강은주 (2010a). 중학교 수학 2, 서울: 금성출판사.(Cheong, S. W., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Seo, H. S., Park, B. S., & Kang, E. J. (2010a). Mathematics 2, grade 8, Seoul: Kumsung.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 서혜숙, 박부성, 강은주 (2010b). 중학교 수학 익힘책 2, 서울: 금성출판사.(Cheong, S. W., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Seo, H. S., Park, B. S., & Kang, E. J.(2010b). Mathematics workbook 2, grade 8, Seoul: Kumsung.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 서혜숙, 박부성, 강은주 (2011a). 중학교 수학 3, 서울: 금성출판사.(Cheong, S. W., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Seo, H. S., Park, B. S., & Kang, E. J. (2011a). Mathematics 3, grade 9, Seoul: Kumsung.)
- 정상권, 이재학, 박혜숙, 홍진곤, 서혜숙, 박부성, 강은주 (2011b). 중학교 수학 익힘책 3, 서울: 금성출판사.(Cheong, S. W., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Seo, H. S., Park, B. S., & Kang, E. J. (2011b). Mathematics workbook 3, grade 9, Seoul: Kumsung.)
- 최용준, 한대희, 박진교, 김강은, 신태양, 배명주 (2009a). 중학교 수학 1, 서울: 천재문화.(Choe. Y. J., Han, D. H., Park, J. K., Kim, K. E., Shin, T. Y., & Bae, M. J. (2009a). Mathematics 1, grade 7, Seoul: ChunjaeMunhwa.)
- 최용준, 한대희, 박진교, 김강은, 신태양, 배명주 (2009b). 중학교 수학 익힘책 1, 서울: 천재문화.(Choe. Y. J., Han, D. H., Park, J. K., Kim, K. E., Shin, T. Y., & Bae, M. J. (2009b). Mathematics workbook 1, grade 7, Seoul: ChunjaeMunhwa.)
- 최용준, 한대희, 박진교, 김강은, 신태양, 배명주 (2010a). 중학교 수학 2, 서울: 천재문화. Choe. Y. J., Han, D. H., Park, J. K., Kim, K. E., Shin, T. Y., & Bae, M. J.(2010a). Mathematics 2, grade 8, Seoul:ChunjaeMunhwa.
- 최용준, 한대희, 박진교, 김강은, 신태양, 배명주 (2010b). 중학교 수학 익힘책 2, 서울: 천재문화.(Choe. Y. J., Han, D. H., Park, J. K., Kim, K. E., Shin, T. Y., & Bae, M. J.(2010b). Mathematics workbook 2, grade 8, Seoul: ChunjaeMunhwa.)
- 최용준, 한대희, 박진교, 김강은, 신태양, 배명주 (2011a). 중학교 수학 3, 서울: 천재문화.(Choe. Y. J., Han, D. H., Park, J. K., Kim, K. E., Shin, T. Y., & Bae, M. J. (2011a). Mathematics 3, grade 9, Seoul: ChunjaeMunhwa.)
- 최용준, 한대희, 박진교, 김강은, 신태양, 배명주 (2011b). 중학교 수학 익힘책 3, 서울: 천재문화.(Choe. Y. J., Han, D. H., Park, J. K., Kim, K. E., Shin, T. Y., & Bae, M. J.(2011b). Mathematics workbook 3, grade 9, Seoul: ChunjaeMunhwa.)
- 홍창준, 김구연 (2012). 중학교 함수 단원의 수학과제 분석, 학교수학 14(2), 213-232.(Hong, C. J., & Kim, G. (2012). Functions in the middle school mathematics: The cognitive demand of mathematical tasks. School Mathematics 14(2), 213-232.)
- Ball, D. L., & Cohen, D. K. (1996). Reform by the book: What is-or might be-the role of curriculum materials in teacher learning and instructional reform? Educational Researcher 25(9), 6-8.
- Battista, M. T. (2007). Highlights of research on learning school geometry. In F. Lester, Jr.(Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning(pp. 91-108). Charlotte, NC: Information Age.
- Collopy, R. (2003). Curriculum materials as a professional development tool: How a mathematics textbook affected two teachers' learning, Elementary School Journal 103, 287-311. https://doi.org/10.1086/499727
- Doyle, W. (1983) Academic work. Review of Educational Research 53(2), 159-199. https://doi.org/10.3102/00346543053002159
- Henningsen, M., & Sten, M. K. (1997). Mathematical tasks and student cognition: Classroom-based factors that support and inhibit high-level mathematical thinking and reasoning, Journal for Research in Mathematics Education 28, 524-549. https://doi.org/10.2307/749690
- Hiebert, J., & Wearne, D. (1993). Instructional, classroom discourse, and student's learning in second-grade arithmetic. American Educational Research Journal 30, 393-425. https://doi.org/10.3102/00028312030002393
- National Council of Teachers of Mathematics (1995). Assessment Standards for school mathematics, Reston, VA: Author.
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics, Reston, VA: Author.
- Rezat, S. (2006). A Model of Textbook Use. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka & N. A. Stehlikova(Eds.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 409-416). Prague, Czech Republic.
- Robitaille, D. F., & Travers, K. J. (1992). International studies of achievement in mathematics. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of Research on mathematics Teaching and Learning (pp. 687-709). New York: Macmillan.
- Smith, M. S., & Stein. M. K. (1998) Selecting and creating mathematical: from research to practice, Mathematics Teaching in the Middle School 3, 344-350.
- Stein, M. K., & Kim, G. (2009). The role of mathematics curriculum materials in large-scale urban reform. In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann, & G. M. Lloyd (Eds.), Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction (pp. 37-55). New York: Routledge.
- Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning. An analysis of mathematical used in reform classrooms, American Educational Research Journal 33, 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455
- Stein, M. K., Remillard, J. T., & Smith, M. S. (2007). How curriculum influences student learning. In F. K. Lester, Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 319-369). Charlotte, NC: Information Age.
- Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice, Mathematics Teaching in the Middle School 3, 268-275.
- Stein, M. K., Smith, M. S., Henningsen, M., & Silver, E. (2000). Implementing Standards-based mathematics instruction: A casebook for professional development. New York: Teachers College Press.
- Trafton, P. R., Reys, B. J., & Wasman, D. G. (2001). Standards-based mathematics curriculum materials: A phrase in search of a definition, Phi Delta Kappan 83(3), 259-264. https://doi.org/10.1177/003172170108300316
Cited by
- Exploring students' thinking in proof production in geometry vol.53, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.3.383
- 수학 교사와 예비교사의 추론 및 증명구성 역량 및 특성 탐색 vol.58, pp.2, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.2.161
- 수학 교과서에 대한 고등학생의 인식 및 활용 vol.58, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.4.589
- 수학 교사의 교과서 이해 및 활용 의도 탐색 vol.60, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.1.111