2009 교육과정에 따른 초등 수학 교과서 단원 평가의 개발 방향과 과제

Exploring the Directions and the Issues in Developing the Lesson Assessment of the Elementary Math Textbook in 2009 Revised Curriculum

  • 투고 : 2013.07.12
  • 심사 : 2013.08.19
  • 발행 : 2013.08.31

초록

본 연구의 목적은 최근 수학 학습 평가의 동향과 2009 개정 수학과 교육과정의 평가 항목의 유의점을 구현하는 초등 수학 교과서 단원평가의 개발 방향을 탐색하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 이론적 배경으로서 수학 평가의 최근 동향과 현실주의 수학교육론의 평가틀을 고찰하였다. 또한 2009 개정 수학과 교육과정에 제시된 평가의 유의점을 분석적으로 고찰하였다. 그리고 이론적 배경에 근거하여 수학 교과서의 단원 평가의 개발 방향을 정립하고자 하였다. 또한 정립된 방향에 따라 수학 교과서 단원평가의 예시 문항을 제시하였다. 결론부에서는 초등학교 수준에서 수학 평가와 관련된 몇 가지 과제를 제안하였다.

This study is to explore the directions for developing the lesson assessment of the math textbook in elementary school level, which is to embody the recent trends of math assessment and the emphases about assessment given in the revised 2009 math curriculum. To this end, we examined the recent trends of math assessment and the assessment framework of RME (Realistic Math Education) as the theoretical backgrounds. Also we analytically looked at the math-assessment emphases given in the revised 2009 math curriculum, and tried to establish the directions for developing the lesson assessment of the math textbook on the basis of the preceding studies. In addition to, we gave the math items in line with the established directions about lesson assessment. Finally we suggested the issues in relation with the math assessment in the elementary school level.

키워드