A Study of Competency for R&D Engineer on Semiconductor Company

반도체 기술 R&D 연구인력의 역량연구 -H사 기업부설연구소를 중심으로

  • Received : 2013.08.06
  • Accepted : 2013.09.23
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Recently, the advanced company has been sparing no efforts in improving necessary core knowledge and technology to achieve outstanding work performance. In this rapidly changing knowledge-based society, the company has confronted the task of creating a high value-added knowledge. The role of R&D workforce that corresponds to the characteristic and role of knowledge worker is getting more significant. As the life cycle of technical knowledge and skill shortens, in every industry, the technical knowledge and skill have become essential elements for successful business. It is difficult to improve competitiveness of the company without enhancing the competency of individual and organization. As the competency development which is a part of human resource management in the company is being spread now, it is required to focus on the research of determining necessary competency and to analyze the competency of a core organization in the research institute. 'H' is the semiconductor manufacturing company which has a affiliated research institute with its own R&D engineers. Based on focus group interview and job analysis data, vision and necessary competency were confirmed. And to confirm whether the required competency by job is different or not, analysis was performed by dividing members into workers who are in charge of circuit design and design before process development and who are in the process actualization and process development. Also, this research included members' importance awareness of the determined competency. The interview and job analysis were integrated and analyzed after arranging by groups and contents and the analyzed results were resorted after comparative analysis with a competency dictionary of Spencer & Spencer and competency models which are developed from the advanced research. Derived main competencies are: challenge, responsibility, and prediction/responsiveness, planning a new business, achievement -oriented, training, cooperation, self-development, analytic thinking, scheduling, motivation, communication, commercialization of technology, information gathering, professionalism on the job, and professionalism outside of work. The highly required competency for both jobs was 'Professionalism'. 'Attitude', 'Performance Management', 'Teamwork' for workers in charge of circuit design and 'Challenge', 'Training', 'Professionalism on the job' and 'Communication' were recognized to be required competency for those who are in charge of process actualization and process development. With above results, this research has determined the necessary competency that the 'H' company's affiliated research institute needs and found the difference of required competency by job. Also, it has suggested more enthusiastic education methods or various kinds of education by confirming the importance awareness of competency and individual's level of awareness about the competency.

본 연구는 반도체 제조업 회사인 H사의 기업부설연구소를 대상으로 구성원에게 필요한 역량을 규명하였다. 포커스 그룹 인터뷰와 직무분석 자료를 바탕으로 비전을 확인하고 구성원이 직무를 수행하는데 필요한 역량을 확인했다. 또한 규명된 역량에 대해 설문을 통해 구성원이 인식하고 있는 역량별 중요도인식과 역량수준을 확인함으로써 개인과 조직의 역량을 향상시키기 위한 방법을 제안하였다. 인터뷰와 직무분석은 각자 그룹별, 내용별로 정리된 후 통합 분석되었고, 분석된 결과는 Spencer&Spencer의 역량사전과 선행연구에서 개발된 역량모델들과 비교분석을 거친 뒤 유목화되어 재분류하는 과정을 거쳤으며, 그 결과 16개의 역량이 도출되었고, 7개의 역량군으로 분류하였다. 이 연구는 이러한 결과를 근거로 H사 기업부설연구소가 필요한 역량을 규명하고 직무별로 요구되는 역량의 차이를 발견하였다. 또한 역량의 중요도 인식과 역량별 본인의 수준 인식 정도를 확인하여 연구인력에 대한 보다 적극적인 교육의 방식이나 다양한 종류의 교육을 제안했다.

Keywords

References

  1. 권대봉(2004). 국가인적자원정책 과제개발을 위한 주요 국가 인적자원정책 연구, 교육인적자원부.
  2. 교육과학기술부(2009). 연구개발 활동조사 보고서. 서울: 과학기술부.
  3. 김규성, 김명언(2000). 연구개발팀 리더 역량과 조직 특성이 수행성과에 미치는 영향. 연차학술발표대회 논문집, vol.2000, 128-129
  4. 김용현(2010). 뉴디자인 대구경북 '서비스부문' 연구개발(R&D), 과거와 현재. 대구: 대구경북연구원.
  5. 박우성(2002). 역량중심의 인적자원관리. 한국노동연구원.
  6. 백승우(1997). 민간기업 연구개발부문을 위한 통합적 성과측정 및 평가체계. 한국과학기술원 석사학위논문. 미간행.
  7. 송진휘(2001). 管理職社員 核心力量 開發을 위한 敎育要求 分析 : 製造業體 M社를 中心으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문. 미간행
  8. 이주환(2007). 벤처기업 R&D인력 역량모델 구축. 고려대학교 대학원 석사학위논문. 미간행.
  9. 장재윤(1996) 연구개발전문가의 조직적응 : 조직몰입 및 전문분야 몰입. 서울대학교 대학원 박사학위논문. 미간행.
  10. 정재창, 민병모, 김종명 공역(2001). 알기쉬운 역량모델. Lucia, A. & Lepsinger, R.의 The art and science of competency models. 서울: PSI컨설팅.
  11. 조용현(2007). 중소기업 R&D 지원현황 분석 및 효율적 지원방안. 중소기업연구원. 서울.
  12. 조학래(1998). 연구개발인력의 이직의사 영향 요인. 조직과 인사관리연구, 22(1). 81-125.
  13. 한국산업기술진흥회(2011). 2011 산업기술백서. 서울: 한국산업기술진흥회.
  14. 황영훈(2012). 중소제조기업 연구개발 인력의 연구개발 성과와 무형식학습 활동, 학습동기 및 학습지원환경의 인과적 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문. 미간행.
  15. 홍지승(2010). 중소기업의 기술혁신 행태 시계열 분석과 정책적 시사점. 서울: 산업연구원.
  16. Boyatzis, R. E.(1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley & Sons.
  17. Lucia, A. D. & Lepsinger, R.(1999). The art and science of competency models : Pinpointing critical success foctors in organizations. San Francisco, CA: Jossey-Bass/Pfeiffer.
  18. Kouzes, J. M., & Posner, B. Z.(1987). The Leadership Challenge: How to Get Extraordinary Things Done in Organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
  19. McClelland, D. C.(1973). Testion for competence rather than for intelligence. American Psychologist, 28. pp. 1-14. https://doi.org/10.1037/h0034092
  20. OECD(2001). Teachers for tomorrow's. Paris: OECD.
  21. Spencer, R. E., Spencer S. M.(1993), Competent at Work: Model for Superior Performance. New York: Wiley.