A study on the effect of motivations for using smart media on using application

스마트 미디어 이용동기가 애플리케이션의 이용에 미치는 영향에 대한 연구

  • Received : 2012.11.29
  • Accepted : 2013.01.23
  • Published : 2013.02.15

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of motivations for using smatphones and tablet PCs on using applications. For this purpose, this study took a survey targeted for smartphone and tablet PC users. The results suggested that the motivations were consisted of four dimensions ; informations, communication, specific functions and relaxation. In terms of motivations, smartphone users preferred to use specific functions and tablet PC users preferred to use them for relaxation. The motivations for using applications were depended on types of applications. Smartphone users preferred communication applications to information or entertainment ones but tablet PC users preferred entertainment and information applications to communication ones. The results also suggested that motivations for using smartphone and tablet PC had strong impact on using applications in part. The motivations for using smartphone and tablet PC worked as a strong factor for using applications. Especially, the motivations of using smartphone had a strong positive relationship with using applications.

이 연구의 목적은 스마트폰과 태블릿PC의 이용동기가 애플리케이션 이용에 미치는 영향을 확인하고 플랫폼 간의 차이를 비교해 보기 위한 것이다. 이를 위해 스마트폰 이용자와 태블릿PC 이용자를 대상으로 서베이를 실시했다. 연구결과, 스마트폰과 태블릿PC의 이용동기는 정보를 얻거나, 소통을 하거나, 스마트 미디어의 특정 기능을 사용하거나, 휴식하기 위해 이용되는 등 4가지 차원으로 구성됐다. 이용동기 측면에서 스마트폰 이용자는 스마트폰이 가지고 있는 특정 기능을 이용하는 데 더 치중했으며, 태블릿PC 이용자는 휴식을 위해 이용하는 데 더 치중했다. 그리고 애플리케이션 이용에서는 개별 애플리케이션 유형별로 이용되는 정도가 다른 것이 확인됐다. 스마트폰에서는 정보나 엔터테인먼트 유형의 애플리케이션보다는 커뮤니케이션 유형이 상대적으로 더 많이 이용됐으며, 태블릿PC에서는 커뮤니케이션 유형의 애플리케이션보다는 엔터테인먼트나 정보 유형이 더 많이 이용됐다. 한편 스마트폰의 이용동기와 태블릿PC의 이용동기는 애플리케이션 이용에 부분적으로 강력한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 스마트폰과 태블릿PC의 이용동기는 애플리케이션을 이용하게끔 하는 추동력으로서 작용했다. 특히 스마트폰의 이용동기는 개별 애플리케이션의 이용 여부와 정적 관계가 높게 나타났다.

Keywords