The Journal of Korean society of community based occupational therapy (대한지역사회작업치료학회지)
- Volume 3 Issue 2
- /
- Pages.33-46
- /
- 2013
- /
- 2234-0866(pISSN)
Comparison of the Effects of Virtual Reality and Task-Oriented Programs of Balance for the Elderly
가상현실 프로그램과 현실화된 과제 지향 프로그램이 노인의 균형에 미치는 효과 비교
- Kim, Jin-Joo (Daejeon Rehabilitation Center) ;
- Shin, Sun-Jung (Il-San Hyeondae Hospital) ;
- An, Seul-Gi (Il-San Hyeondae Hospital) ;
- Lee, Eun-Byeol (CNC Pureun Hospital) ;
- Jo, Han-Ul (Cheon-An city Geriatrics Hospital) ;
- Paik, Young-Rim (Dept. of Occupational Therapy, Chungbuk Health & Science University) ;
- Cha, Jung-Jin (Dept. of Occupational Therapy, Daejeon Health Sciences College) ;
- Lee, Hyang-Sook (Dept. of Occupational Therapy, Daejeon Health Sciences College) ;
- Noh, Jong-Su (Dept. of Occupational Therapy, Daejeon Health Sciences College)
- 김진주 (대전요양병원) ;
- 신선정 (일산현대병원) ;
- 안슬기 (일산현대병원) ;
- 이은별 (씨앤씨 푸른병원) ;
- 조한울 (천안시립노인전문병원) ;
- 백영림 (충북보건과학대학교 작업치료과) ;
- 차정진 (대전보건대학교 작업치료(학)과) ;
- 이향숙 (대전보건대학교 작업치료(학)과) ;
- 노종수 (대전보건대학교 작업치료(학)과)
- Received : 2013.11.03
- Accepted : 2013.12.02
- Published : 2013.11.30
Abstract
Objective : The purpose of this research is to discuss on comparative assessments between virtual reality and task-oriented programs of balance for elderly. Method : 12 healthy elderly for each program are received twice a week for 6 week period. Changes in balance ability were assessed using Berg Balance Scale (BBS), Timed Up and Go(TUG), One-Legged Stance Test(OLST) and 5 - Repetition Sit-To-Stand test(5R-STS test). Result : All groups were not statistically meaningful differences between pre- and post-program. However, comparative outcomes among three groups were statistically significant in opening the eyes of One-Legged Stance Test(OLST) from the left and right side, and Berg Balance Scale(BBS). In post hoc, shows a statistically significant in both programs with opening the eyes of One-Legged Stance Test(OLST) from left side. Conclusion : Task-oriented programs is more useful and effective clinical methodology for balance excise programs for elderly. In addition, this clinical trial may be easily implemented by elder care facilities.
목적 : 가상현실 프로그램과 현실화된 과제 지향 프로그램이 노인의 균형에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 비교해 보고자 한다. 연구방법 : 12명의 건강한 노인을 대상으로 가상현실 프로그램과 현실화된 과제 지향 프로그램을 각각 6주간 주 2회씩 실시하였다. 균형 능력 변화를 위해 버그 균형 척도(Berg Balance Scale: BBS), 이동 능력검사(Timed Up and Go: TUG), 한 발 서기 검사(One-Legged Stance Test: OLST), 5회 반복 앉았다 일어서기 검사(5-Repetition Sit-To-Stand Test: 5R-STS Test)를 사용하였다. 결과 : 분석결과 프로그램 전 후에서는 통계적으로 유의한 결과를 얻지 못하였다. 하지만 세 집단 간 비교에서는 버그 균형 척도, 한 발 서기 검사 중 눈 뜨고 좌, 우에서 통계적으로 유의한 결과를 얻었으며 사후 검정결과 눈 뜨고 검사 - 좌에서 가상현실 프로그램과 현실화된 과제 지향 프로그램 간에 유의한 결과를 얻었다. 결론 : 현실화된 과제 지향 프로그램은 노인의 균형 능력 향상에 좀 더 긍정적이었으며 임상 및 지역사회에서 좀 더 쉽게 수행할 수 있는 프로그램으로 유용하게 사용될 수 있을 것이라 생각된다.