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고정밀 GPS 항법정보 기반 선박통항안전시스템 설계

Design of Transportation Safety system with GPS Precise Point Positioning

  • 송세필 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소 해양안전기술연구부) ;
  • 조득재 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소 해양안전기술연구부) ;
  • 박슬기 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소 해양안전기술연구부) ;
  • 홍철의 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소 해양안전기술연구부) ;
  • 박상현 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소 해양안전기술연구부) ;
  • 서상현 (한국해양과학기술원 선박해양플랜트연구소 해양안전기술연구부)
  • Song, Se-Phil (Marine Safety Research Division, Maritime and Ocean Engineering Research Institute, KIOST) ;
  • Cho, Deuk-Jae (Marine Safety Research Division, Maritime and Ocean Engineering Research Institute, KIOST) ;
  • Park, Sul-Gee (Marine Safety Research Division, Maritime and Ocean Engineering Research Institute, KIOST) ;
  • Hong, Chul-Eui (Marine Safety Research Division, Maritime and Ocean Engineering Research Institute, KIOST) ;
  • Park, Sang-Hyun (Marine Safety Research Division, Maritime and Ocean Engineering Research Institute, KIOST) ;
  • Suh, Sang-Hyun (Marine Safety Research Division, Maritime and Ocean Engineering Research Institute, KIOST)
  • 투고 : 2012.11.26
  • 심사 : 2013.01.31
  • 발행 : 2013.02.28

초록

해양 사고는 대부분 지형지물, 혼잡한 해상교통 및 기상악화 등에 의한 충돌 사고이다. 따라서 안전한 통항을 위해서는 정확한 정보를 토대로 사전에 통항안전을 판단하여야 하지만, 정보가 부족하거나 부정확하다면 통항안전 판단이 어렵게 된다. 따라서 다양하고 정확한 환경 정보를 토대로 사전에 통항안전을 정확하게 제공할 수 있는 시스템이 필요하다. 본 논문에서는 선박의 통항안전을 예측하는 시스템을 구성하였다. 제안한 시스템은 항로 내 지형지물 정보에 대한 데이터베이스를 포함하며, 정확한 위치 정보를 토대로 현재 선박의 위치와 각 요소 사이의 수평 또는 수직 간격을 계산한다. 본 논문에서는 정확한 선박의 3차원 위치를 구하기 위하여, PPP 기반의 GPS 항법 알고리즘을 적용하였다. 또한, 기상악화로 인하여 시계가 불안정하더라도 항해가 가능하도록 데이터베이스 기반의 3차원 모니터링 기능을 추가하였다. 아울러 실제로 경인아라뱃길과 선박의 정보를 이용하여 시스템을 구성하고, 기능 및 성능을 평가하였다.

Most of the maritime accidents are the crash that occurred by complex coastal terrain, increased maritime traffic and frequent weather changes. Therefore, transportation safety is exactly determined using accurate environmental informations, but if informations are inaccurate or insufficient, accident risk can be increased. Therefore, ship need the system that can accurately generate transportation safety information. This paper proposes the transportation safety system and performance evaluation in the real environment. The proposed system includes database of environment informations and navigation algorithm using PPP method to estimate the accurate ship position. Therefore, this system can accurately calculate distance or freeboard between ship with other factors. Futhermore, when weather is deteriorated, crew can sail with database based 3-D monitoring module in the transportation safety system. To verify the function and performance, data of Kyungin ARA waterway and ferry is used to evaluation.

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참고문헌

  1. Abdel-Salam, M. and Gao, Y.(2003), "Ambiguity Resolution in Precise Point Positioning: Preliminary Results", Proceedings of ION GPS/GNSS-2003.
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  3. Lee, T. H., Roh, H. S. and Lee, J. S.(2011), Application of the Gyeongin waterway as a new logistics network in the Seoul metropolitan area, Research Series of Korea Transport Institute 2011-04.
  4. Kim, S. W., Lee, E. B. and Lee, Y. S.(2005), "A Study on Safe Navigation Management of an Aqua-bus In the Channel between Wolmi-do and Yungjong-do", Journal of Korean Navigation and Port Research Vol. 29 No. 3 pp. 181-187. https://doi.org/10.5394/KINPR.2005.29.3.181
  5. Kouba. J. and Heroux, P.(2001), "GPS Precise Point Positioning using IGS orbit and clock products", GPS Solutions, Vol. 2, No. 2, pp. 3-15.
  6. KyungIn ARA Waterway(2012), KyungIn ARA waterway Image and information, http://www.giwaterway.kr

피인용 문헌

  1. A Methodology of Ship Detection Using High-Resolution Satellite Optical Image vol.39, pp.3, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.3.241