초록
본 연구의 목적은 교양댄스스포츠 수업에 참여한 대학생들이 스트레스를 어떻게 해소하여 학업성적에 변화가 나타났는지를 알아보는데 있었다. 연구대상은 K지역에 위치한 교양댄스스포츠 수업에 참여한 대학생 8명이며, 자료 수집은 2012년 4월 19일부터 8월 20일까지, 심층면접과 참여관찰 등을 통해 이루어졌고, 면접 시간은 1-2시간 정도 실시하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 수업수강 동기는 재미, 즐거움, 대중매체의 위력, 주변사람들의 권유 등으로 나타났다. 둘째, 댄스스포츠의 매력은 파트너와 함께 춤을 추고 움직임이 많아서 좋다고 하였다. 셋째, 대학생들의 스트레스 주요인은 취업, 원거리 통학, 등록금 걱정 등으로, 학업성적변화에 영향을 미친 요인은 자신감 향상, 생활습관의 변화, 체력향상, 스트레스 감소 등으로 나타났다. 추후연구에서는 특정 지역에 머물지 않고 다양한 지역의 대학생들을 대상으로 확대하고, 남녀 대학생들의 고민과 관심 영역이 다른 점을 감안하여 따로 분리해서 연구를 진행할 필요가 있을 것이다.
The purpose of this study was to discuss how college students who participated in a liberal dancesports class were to relieve stress and academic performance was affected. The participants was conducted on eight college students who took part in a liberal dancesports class. The data was collected via in-depth interviews and participant observation from $19^{th}$ April to $20^{th}$ August 2012. The interviews was flexible, lasting between one and two hours. The results are as follows: First, the students were motivated to take the classes because they were fun and joy, inspiration from the mass media, and the encouragement of fellow participants. Second, the students enjoyed dancing together in a spirited and energetic manner. Third, the students stated that major causes of stress were over gaining suitable employment, long distance commuting and tuition fees ets. While this study has provided positive conclusions, it is suggested that any future research in this field should target male and female students from a variety of geographical regions with a wide range of concerns and interests.