Abstract
본 논문은 국가 주도의 정보화 사업 중 하나인 금융정보화에 대한 IT 거버넌스의 조직 구조를 연구 대상으로 하고 있다. 금융정보화는 국내 전자금융의 발전은 물론 우리의 일상생황에 큰 영향을 미치고 있다. 다중 사례 연구를 통한 정략적인 데이터 분석을 통해 본 연구는 금융정보화의 효과적인 IT 거버넌스에 장애가 되고 있는 요인들을 파악한다. 그리고 금융정보화에 IT 거버넌스를 효과적으로 도입하기 위한 참여자들의 범위와 역할을 찾는다. 금융정보화에 대한 성공적인 IT 거버넌스를 위해서는 관련된 감독당국 및 이에 직접적으로 영향을 받는 제2금융권의 참여와 책임 부여가 중요한 것으로 연구결과 나타났다.
This article examines the organizational aspect of IT governance in Financial Services Informatization, which is one of the key informatizations led by the Korea government. Financial Services Informatization has deeply contributed to the development of electronic financial services in Korea and affected people's everyday life. Using qualitative data obtained through multiple-case analysis, this study identifies the barriers to effective IT governance within the context of Financial Services Informatization. It also reveals that the scope and role of participants and the coordination between authorities are the critical to IT governance adoption in Financial Services Informatization. The key to the successful IT governance of Financial Services Informatization will depend on the involvement and accountability of relevant regulatory bodies and the secondary financial institutions affected by it.