An objective study on the impact of emotional elements of motion graphics on the brand preference in websites of TV products

TV 제품의 웹사이트에서 동영상의 감성요소가 브랜드 선호도에 미치는 영향력에 관한 실증적 연구

  • 김영석 (안산대학교 멀티미디어디자인과)
  • Received : 2013.11.11
  • Accepted : 2013.12.06
  • Published : 2013.12.30

Abstract

The goal of this study was to contemplate the impact of emotional elements of motion graphics on the brand preference in websites of TV products. To attain the goal, the emotional elements of motion graphics in websites of TV products, i.e., color, graphic image, typography, and layout, were set as independent variables and the brand preference as a dependent variable. The variables were analyzed objectively. Samples were collected from selected design students attending technical colleges. Among 282 samples collected, 15 were discarded as unfeasible and the remaining 267 were used in the analysis. Statistical analysis techniques used in the study included factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis; and 'SPSS Win. 11.5' was used to perform the statistical analysis. From the analysis, the following two results were obtained. First, it appeared that emotional elements of motion graphics appeared in websites of TV products exerted statistically significant impacts on the brand preference. Second, the element exerting the most significant impact on the brand preference among the emotional elements were appeared as 'graphic image' and 'color'. Thus, it was concluded that it is necessary to give priority in 'graphic image' and 'color' to enhance the brand preference.

Keywords

References

  1. 황연주, "시각문화교육으로서 동영상 교육," 미술 교육연구논총, 제16권, 제2004호, 2004, pp. 199-220.
  2. 박진철, 이광현, 이상훈, "인간의 시각적 특성을 고려한 동영상 품질측정방법," 대한전자공학회학술대회논문집, 제2008호, pp. 911-912.
  3. 정행섭, 이주신, "로봇의 시각시스템을 위한 동영상에서 칼라정보를 이용한 얼굴추적," 한국항행 학술논문지, 제14권, 제4호, 2010, pp. 553-561.
  4. 이투데이 뉴스(2013)
  5. 신재욱, 황진원, "웹 사이트의 감성디자인 요소에 따른 선호도 평가연구 : 백화점 웹사이트를 중심으로," 한국디자인포럼, 제35권, 제2012호, pp. 153-162.
  6. 김미영, 정홍인, "감성평가를 이용한 웹 디자인 요소의 활용방안," 디자인학연구, 제57권, pp. 413-420.
  7. 신재욱, 황진원, "웹 사이트의 감성디자인 요소에 따른 선호도 평가 연구-백화점 웹사이트를 중심으로," 한국디자인포럼, 제35권, 제2012호, pp. 154-162.
  8. 이경희, 정현희, 김영희, 정홍인, "영화 홍보 웹사이트 재미감성을 위한 디자인 요소," 디지털디자인학연구, 제25권, 제2010호, pp. 32-38.
  9. 마크코베 지음, 이상민, 브랜드컴퍼니 옮김, 감성디자인, 감성브랜딩, 사람과 브랜드를 연결시키는 새로운 패러다임, 김앤북스, 2002, pp. 12-13.
  10. 손정팔, "디지털 시대의 감성디자인에 관한 연구," 정보디자인학연구, 제8권, 제2005호, pp. 67-81.
  11. 유창국, "소비자의 감성요인이 제품디자인에 미치는 영향에 관한 고찰," 조형미디어학, 제12권, 제2호, pp. 73-78.
  12. 한성호, "제품디자인의 감성만족도 평가 및 예측모델 개발," 대한인간공학회지, 제20권, 제10호, 2001, pp. 87-113.
  13. 이경희, 정현희, 김영희, 정홍인, "영화 홍보 웹사이트 재미감성을 위한 디자인 요소," 디지털디자인학연구, 제25권, 제2010호, pp. 32-38.
  14. 라우라 슬랙 지음, 우정준, 김경배 옮김, 제품디자인이란 무엇인가?, 디자인리서치 앤 플레닝 (주), 2009, p. 106.
  15. 박현일, 디자인 강의, 교우사, 2008, p. 272.
  16. 최인영, Brand Design, 미진사, 2013, pp. 132-133.
  17. 우지 토모코 지음, 이원제, 안상락 편역, 시각마케팅으로 통하라, 비즈앤비즈, 2008, p. 124.
  18. 이준상, 박성대, 김치용, 한수환, "모션 타이포 그래피를 이용한 3차원 입체영상 제작방법에 관한 연구," 멀티미디어학논문지, 제14권, 제8호, 2011, pp. 1070-1081.
  19. 김미영, 정홍인, "감성평가를 이용한 웹 디자인 요소의 활용방안," 디자인학연구, 제57권, pp. 413-420.
  20. 염정, "감성적 웹 디자인의 효용성 고찰-감성디자인이 돋보이는 사이트의 유형별 분류를 중심으로-," 커뮤니케이션디자인학연구, 제12호, 2003, pp. 66-79.
  21. 박지용, 디자인의 시작, 비주얼커뮤니케이션, 영진닷컴, 2007, pp. 10-11.
  22. 윤홍렬, 이명은, "브랜드패키지의 Graphic Design 요소가 소비자 구매동기에 미치는 영향-프리미엄 유기농 분유제품을 중심으로-," 브랜드디자인학연구 제16권, 제2호, 2008, pp. 6-21.
  23. 신재욱, 황진원, "웹 사이트의 감성디자인 요소에 따른 선호도 평가 연구-백화점 웹사이트를 중심으로," 한국디자인포럼, 제35권, 제2012호, pp. 154-162.
  24. 최인영, 브랜드디자인, 브랜딩을 위한 커뮤니케이션 디자인, 미진사, 2013, pp. 132-133.
  25. 최종명, 이영호, 조용윤, "화면활용과 사용자 입력을 위한 웹 사용자 인터페이스 패턴," 디지털산업정보학회논문지, 제8권, 제1호, 2012, p. 183.
  26. 최우진, "대표 프레임과 감성질의어를 이용한 동영상검색에 관한 연구," 순천청암대학논문집, 제 23권, 제1999호, pp. 17-26.
  27. 이경희, 정현희, 김영희, 정홍인, "영화 홍보 웹사이트 재미감성을 위한 디자인 요소," 디지털디자인학연구, 제25권, 제2010호, pp. 32-38.
  28. 이준상, 박성대, 김치용, 한수환, "모션 타이포그래피를 이용한 3차원 입체영상 제작방법에 관한 연구," 멀티미디어학논문지, 제14권, 제8호, 2011, pp. 1070-1081.
  29. 박지용, 디자인의 시작, 비주얼커뮤니케이션, 영진닷컴, 2007, p. 161.
  30. 최인영, 브랜드디자인, 브랜딩을 위한 커뮤니케이션 디자인, 미진사, 2013, p. 102.
  31. 애도 스미추이젠 지음, 정연숙, 김현경 옮김, 공공디자인 교과서, 안그라픽스, 2010, pp. 353-356.
  32. 김종성, "디지털 영상의 타이포그래피에 관한 연구, 디자인지식저널," 제18권, 제2008호, pp. 112-119.
  33. 신재욱, 황진원, "웹 사이트의 감성디자인 요소에 따른 선호도 평가 연구-백화점 웹사이트를 중심으로," 한국디자인포럼, 제35권, 제2012호, pp. 154-162.
  34. 편정민, 사용성 향상을 위한 모바일폰 GUI 디자인 사용성 평가방법의 제시 : 실험실 평가를 중심으로, 디지털디자인학연구, 제11권, 2006.
  35. 전병호, 강병구, "온라인 쇼핑물 이용자의 불만과 불평행동에 관한 연구," 디지털산업정보학회논문지, 제8권, 제1호, 2012, pp. 231.
  36. 채서일, 사회과학 조사방법론, 법문사, 1990, p. 575.
  37. 노형진, Excel 및 SPSS를 활용한 다변량분석 이론과 실제, 형설출판사, 2005, p. 536.