Abstract
This study, using the MCC Model to consider consolidation, estimated the range within which no influences occur from lateral movement and its amount of the foundation pile and abutment on the soft ground. This study performed finite element analyses, with variations on the adhesiveness and internal friction angle, depth of soft clay, embankment height, consolidation parameters, and separation distance between the abutment and embankment. The abutment's horizontal displacement exhibits linear change with a longer separation distance, and changes into an exponential form as the embankment gets closer to the abutment. As the soft clay layer becomes 10 m deeper, the horizontal displacement tends to increase 1.5~3.0 times. However, it decreases at a rate of 0.3~0.95 when adhesiveness is increased by 10 $kN/m^2$ and internal friction angle is increased by $5^{\circ}$. The increase change rate in a lateral movement amount becomes greater if it is closer to the abutment when the abutment separation distance is long. When the distance is short, the change rate of horizontal displacement increases in similar a way, but it tends to be decreasing overall.
본 연구는 압밀과정을 고려하기 위해 MCC(Modified Cam-Clay) 모델을 사용하여 연약지반 상의 교대 및 기초파일의 측방이동량 및 측방이동이 영향을 미치지 않는 범위를 산정하였다. 연구를 위하여 연약점토층의 점착력과 내부마찰각, 연약점토층의 깊이, 성토높이, 압밀 정수, 교대에서 성토부까지의 이격거리를 바꾸어서 유한요소해석을 실시하였다. 교대의 수평변위는 이격거리가 멀수록 직선적으로 변화하는 양상을 보이다가 교대에 근접하여 성토가 이루어지면 지수적인 형태로 변화하였다. 연약점토층의 깊이가 10 m 깊어짐에 따라 수평변위는 1.5~3.0배로 증가하는 경향이 나타났으며, 점착력이 10 $kN/m^2$ 증가하는 경우와 내부마찰각이 $5^{\circ}$ 증가하는 경우에 있어 교대의 수평변위는 0.3~0.95 정도의 비율로 감소하였다. 측방이동량의 변화비는 교대 이격거리가 먼 경우는 교대에 가까워질수록 증가하고, 이격거리가 가까운 경우는 수평변위의 변화비는 비슷한 형태로 증가하지만 전체적으로 감소하는 경향이 나타났다.