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A Study of Management Strategies on CJ E&M, the Leading Firm in the Korean Media industry

국내 미디어 선도기업 경영전략 분석: CJ E&M을 중심으로

  • 이지현 (한독미디어대학원대학교 뉴미디어학부) ;
  • 정회경 (한독미디어대학원대학교 뉴미디어학부)
  • Received : 2013.10.04
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.28

Abstract

In circumstances that case studies of management strategy for the domestic media company were rare, this study was performed case analysis of CJ E&M, representative new media/contents company in Korea. An evolutionary perspective is applied to diversification of the business and the external environmental analysis/resource based view are applied to capability evaluation since the inauguration as analysis frameworks. Unlike other media companies, CJ E&M have increased synergies of scale through horizontal, vertical diversification and superior contents strategies. furthermore, there are many advantages of enthusiasm of the leadership, expertise, high human configuration, creative corporate culture, effective contents portfolio. However, it is necessary to note that too much emphasis on competition and the performance of the organization may make organizational atmosphere rigid and weaken the global competitiveness.

국내 미디어기업에 대한 경영전략 사례 연구가 극히 드문 상황에서, 본 연구는 대표적인 뉴미디어 콘텐츠 기업인 CJ E&M에 대한 사례분석을 실시했다. 분석틀로는 CJ E&M의 출범과 다각화 과정에 대해서는 진화론적 관점을 적용하고, 출범 이후는 외부환경분석과 자원준거관점에 기반한 내부역량분석을 실시했다. CJ E&M은 그동안 수평 수직 다각화를 통해 규모의 시너지를 높이고, 타 미디어기업과는 달리 콘텐츠 강화 전략을 꾸준하게 전개한 점이 돋보인다. 또 엔터테인먼트 미디어 산업에 대한 열정과 의지의 리더십, 전문성 높은 인적 구성, 유연하고 창의적인 기업 문화, 효과적인 콘텐츠 포트폴리오 구성 등이 CJ E&M을 국내 미디어 선도기업으로 이끈 원동력이라고 평가할 수 있다. 그러나 경쟁과 성과를 지나치게 강조하는 조직 분위기와 오너의 의지에 따라 주요 사업이 결정되는 기업구조는 오히려 조직문화를 경색시키고 글로벌 경쟁력을 약화시킬 수 있다는 점을 주지할 필요가 있다.

Keywords

References

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