참고문헌
- 경기도교육청 (2012). 2013학년도 영재교육대상자 선발계획.
- 권미연 (1999). 초․중학생들의 수학적 신념 형성의 요인 분석. 석사학위논문. 한국교원대학교.
- 권미연, 전평국 (1999). 초․중학생들의 수학적 신념 형성의 요인 분석: 수학교실의 사회적규범을 중심으로. 수학교육논문집, 8, 189-207.
- 김민강 (2003). 수학영재의 신념, 태도 및 정서적 특성에 관한 연구. 석사학위논문. 서울대학교.
- 김용성 (2000). 문제상황을 기초로 한 수학화 경험이 수학적 신념과 문제해결력에 미치는 효과. 석사학위논문. 한국교원대학교.
- 남상엽 (1999). 수학적 신념 및 태도에 관한 교사와 학생의 관계. 석사학위논문. 한국교원대학교.
- 문효영, 권성룡 (2012). 교육실습에서의 수학 수업이 초등예비교사의 수학에 관한 신념에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 487-521.
- 박병태, 고민석, 김오범 (2012). 초등학교 과학영재학생과 수학영재학생의 과학에 대한 태도 및 과학학습동기 차이. 영재교육연구, 22(4), 917-928.
- 박분희, 박고훈, 황종섭 (2007). 수학에 대한 신념이 학습전략을 매개로 성취도에 미치는 영향. 유아교육, 16(3), 23-34.
- 송상헌 (1998). 수학영재성 측정과 판별에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
- 이규희, 정민주, 홍갑주, 최영기 (2009). 수학영재학생들의 정의적 측면 지도를 위한 프로그램 제안. 한국수학교육학회 주체 제14회 국제수학영재교육세미나 프로시딩, 65-73.
- 이영주, 채유정 (2013). 과학영재의 인지특성 및 성격변인이 학업성취도에 미치는 영향. 영재교육연구, 23(4), 523-535.
- 임해경, 추신해, 김정은 (2010). 초등교사의 수학 및 수학 교수-학습에 대한 신념의 변화. 한국초등수학교육학회지, 14(1), 103-121.
- 전평국 (1993). 수학적 문제해결과 정의적 요소. 한국수학교육학회 제17회 수학과교육세미나, 79-88.
- 한국교육개발원 (2003). 영재교육기관 교수․학습 실태연구. 연구자료 CR2003-26.
- 한국교육개발원 (2012). 교사 관찰․추천제 바로알기. 연구자료 CRM2012-14-7.
- D'Andrade, R. G. (1981). The cultural part of cognition. Cognitive Science, 5, 179-195. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0503_1
- Dossey, J. A., Mullis, I. V. S., Lindquist, M. M., & Chambers, D. L. (1988). The mathematics report card. Educational Testing Service.
- Fennema, E. (1989). The study of affect and mathematics: A proposed generic model for research. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 205-219). New York: Springer-Verlag.
- Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematics abilities in school children. Chicago:The University of Chicago Press.
- Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematics abilities in school children. Chicago:The University of Chicago Press.
- Marsh, H. W., Chessor, D., Craven, R., & Roche, L. (1995). The effects of gifted and talented programs on academic self-concept: The big fish strikes again. American Educational Research Journal, 32, 285-319. https://doi.org/10.3102/00028312032002285
- McLeod, D. B. (1988). Affective issues in mathematical problem solving: Some theoretical considerations. Journal for Research in Mathematical Education, 19(2), 134-141. https://doi.org/10.2307/749407
- McLeod, D. B. (1989). The role of affect in mathematical problem solving. In D. B. McLeod & V. M. Adams (Eds.), Affect and mathematical problem solving: A new perspective (pp. 20-36). New York: Springer-Verlag.
- McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: A reconceptualization. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 575-596). New York: Macmillan Publishing Company.
- Olszewski, P., Kulieke, M. J., & Willis, G. B. (1987). Changes in the self-perceptions of gifted students who participate in rigorous academic programs. Journal for the Education of the Gifted, 10, 287-303.
- Pajares, F. (1996). Self-efficacy Belief and Mathematical Problem Solving of Gifted Students. Contemporary Educational Psychology, 21, 325-344. https://doi.org/10.1006/ceps.1996.0025
- Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
- Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. In R. J. Stenberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (pp. 223-243). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
- Richardson, T. M., & Benbow, C. P. (1990). Long-term effects of acceleration on the social-emotional adjustment of mathematically precocious youths. Journal of Educational Psychology, 82, 464-470. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.3.464
- Schoenfeld, A. H. (1983). Beyond the purely cognitive: Belief systems, social cognition and metacognitions as driving forces in intellectual performance. Cognitive Science, 7, 329-363. https://doi.org/10.1207/s15516709cog0704_3
- Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical problem solving. Orlando: Academic Press.
- Silver, E. A. (1985). Research on teaching mathematical problem solving: Some underrepresented themes and needed directions. In E. A. Silver (Ed.), Teaching and learning mathematical problem solving: Multiple research perspective (pp. 246-266). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Simon, H. A. (1982). Comments. In M. S. Clark & S. T. Fiske (Eds.), Affect and cognition (pp. 333-342). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Southwell, B. (1992). Dealing with beliefs in mathematics teacher education. In J. A. Dossey (Ed.), Preservice and inservice teacher education (pp. 173-176). The papers of working group 6 from ICME-7, Quebec City, Quebec, Canada, August 18-22, 1992.
- Sternberg, R. J. (2000). Giftedness as developing expertise. In K. A. Heller, F. J. Monks, R. J. Sternberg & R. F. Subotnik (Eds.), International handbook of giftedness and talent (pp.55-66). Amsterdam: Elsevier.
- Swiatek, M. A., & Benbow, C. P. (1991). A ten-year longitudinal follow-up of participants in a fast-paced mathematics course. Journal for Research in Mathematics Education, 22, 138-150. https://doi.org/10.2307/749590
- Tennenbaum, A. J. (1983). Gifted Children: Psychological and educational perspectives. New York: Macmillan.
- Zimmerman, B. (1997). Teacher's and student's conception of mathematics instruction. Proceedings of the 21st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Instruction 1, 273, Lahti, Finland: University Helsinki.