6th Industry Management Body Develop Managerial and Technical Level Metrics - by Applying AHP Analysis -

6차산업화 경영체 경영.기술수준 평가지표 개발 -AHP 분석을 적용하여-

  • Received : 2013.11.20
  • Accepted : 2013.12.04
  • Published : 2013.12.30

Abstract

6th Industry reduced agricultural income and rural areas, the economic downturn is going to be activated is attracting attention as an alternative. 6th industry means that the integrated or linked, the manufacture and processing of secondary industry based on primary industry, the distribution and service of tertiary industry. Park Geun-hye government to realize the creative economy in agriculture as an alternative to specifically evaluate the 6th industries and suggests various policy alternatives. In addition, to support the development of models and analysis of best practices, including sleep studies are in progress. However, the 6th Industry management body for performing management level, technical level, the leader in comprehensive evaluation of competencies and indicators on the development of an evaluation study is insufficient. In this regard, the present study performed 6th industry management body for the management level, technical level, the leader competency evaluation indicators to develop a comprehensive evaluation by utilizing AHP method was developed indicators. The results achieved in Korea As different countries and the FTA as cheap agricultural imports increased 6th industry revenues associated with the management body is very likely to be worse. The endless competition to survive in the most important of the strategy for each individual project management body to operate on their own, rather than to strengthen internal capacity by strengthening linkages with other industries, products, and services that promote the sale will be. This also is that you need to improve revenue management body. Thus, all 6th industry management body at the location of their efforts to gain the trust of consumers will require, moreover, for each management body to build cooperation between the various measures will be sought. In addition to the smart era rapidly changing needs of customers, depending on the life cycle of products and services are getting faster and the new consumer is getting more and more tend to find new products. Thus, customers and management body 6th industry changes quickly and accurately predict market trends, and also to market new products and services that further efforts would be needed.

6차 산업은 농업인 소득감소 및 침체되어가는 농촌지역 경제를 활성화할 대안으로서 주목받고 있다. 6차 산업은 1차 산업에 기반 한 2차 산업의 제조 및 가공, 3차 산업의 유통 및 서비스를 통합 또는 연계하는 것을 의미한다. 박근혜 정부는 농업농촌에서 창조경제를 실현하는 구체적 대안으로 6차 산업을 평가하고 다양한 정책적 대안을 제시하고 있다. 또한 이를 뒷받침 하기 위해 모델개발이나 선진사례 분석등의 연구가 진행되고 있는 실정이다. 그러나 6차산업화를 수행하는 경영체에 대한 경영수준 기술수준 리더역량 등을 종합적으로 평가하는 평가지표 개발에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 이러한 점에서 본 연구는 6차산업화를 시행하는 경영체에 대한 경영수준 기술수준 리더역량 평가지표 개발을 위해 AHP기법을 활용하여 종합적으로 평가지표를 개발 하였다. 분석결과 한국이 여러 국가와 FTA가 이루어지면서 값싼 농산물 수입이 증대되면서 6차 산업과 관련된 경영체의 수익이 악화될 가능성이 매우 높은 시점에 무한경쟁에서 살아남기 위한 전략 중 가장 중요한 것은 각 개별 경영체가 독자적으로 사업을 운영하기 보다는 내부 역량 강화와 더불어 타 산업과의 연계성을 강화함으로써 상품 및 서비스 판매를 촉진시키고 이를 통해 경영체의 수익을 향상시켜야 한다는 것이다. 따라서 6차 산업 경영체 모두 각자의 위치에서 소비자 신뢰를 얻기 위한 노력들이 필요할 것이며 더욱이 각 경영체간에 협력체계를 구축할 수 있도록 다양한 방안을 모색해야 할 것이다. 또한 스마트 시대에 고객의 니즈가 빠른 속도로 변함에 따라 상품 및 서비스의 수명주기는 점점 빨라지고 있으며 소비자는 새로운 신상품에 찾는 경향이 점점 높아지고 있다. 따라서 6차 산업 경영체는 고객 및 시장 트랜드 변화를 신속하고 정확하게 예측하여 새로운 상품 및 서비스를 시장에 출시하는 노력이 더욱 필요할 것으로 사료된다.

Keywords