DOI QR코드

DOI QR Code

영유아교사의 교사효능감과 스트레스 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향

The Influence of Teacher Efficacy and Stress Coping Strategies on Job Satisfaction of Teachers in Early Childhood Education and Care

  • 투고 : 2013.10.06
  • 심사 : 2013.12.19
  • 발행 : 2013.12.31

초록

이 연구는 영유아교사의 교사효능감과 스트레스 대처방식이 직무만족도에 미치는 영향을 살펴보기 위해 실시되었다. 영유아교사 189명을 대상으로 조사를 하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 직무만족도 가운데 직무특성에 대한 만족도가 가장 높았고, 훈육에 대한 교사 효능감이 가장 높았으며, 스트레스를 받을 경우 직접적 대처방식을 가장 많이 사용하였다. 둘째, 교사효능감의 하위요인 가운데 긍정적인 학습환경을 조성하는 능력은 영유아교사직의 직무특성, 원장 및 동료와의 관계에 정적인 영향을, 의사결정참여 능력은 원장 및 동료와의 관계, 근무환경, 복리 및 보수에 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 스트레스 대처방식의 하위요인 가운데 직접적인 대처 방식이 직무만족도의 모든 하위요인에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 정신적, 심리적, 파괴적인 대처 방식은 각각 직무특성, 원장 및 동료와의 관계, 복리 및 보수에 영향을 미쳤다. 이와 같은 결과는 영유아교사의 직무만족도를 향상시키는 방법을 모색하는데 기초자료로 사용될 것이다.

The purpose of this study was to examine the influence of teacher efficacy and stress coping strategies on job satisfaction of teachers in early childhood education and care. 189 teachers were recruited from 8 day care centers and 10 kindergartens in Seoul, Kyunggi, Kyungbuk, and Chonbuk provinces in Korea. Data were analyzed through frequencies, Pearson's correlations, and the stepwise regression analyses using PASW 18.0. The findings are as follows. First, the result showed that teachers in ECEC were most likely to be satisfied with their job characteristics most among the 4 subcategories in job satisfaction. They also perceived their the ability of discipline high for teacher efficacy, and used the direct coping strategy most as a stress coping strategy. Second, the teachers' ability to create a positive learning atmosphere affected job characteristics, the ability to participate in decision-making affected the relationship with director and colleagues, working environment, welfare and salary the most. Third, the direct coping strategy had the most impacts on all subcategories of job satisfaction. The results of this study may provide basic data for finding effective way to increase job satisfaction of teachers in ECEC.

키워드

참고문헌

  1. 강란혜(2006). 보육교사의 전문성 인식과 교사효능감 및 직무만족도에 관한 연구. 직업교육연구, 25(1), 71-88.
  2. 권혜진(2008). 보육교사의 정서노동과 소진 - 정서적 부조화의 매개효과에 대한 탐색. 인간발달연구, 15(4), 93-113.
  3. 김미정, 윤갑정(2013). 유아기 인성교육을 위한 유아교사의 훈육에 대한 의미 탐색. 생태유아교육연구, 12(2), 181-203.
  4. 김연아, 김경은(2012). 영아교사의 교사효능감 및 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향. 인간발달연구, 19(1), 105-121.
  5. 김연하, 김양은(2008). Bandura의 교사 자기 효능감 척도(Teacher Self-efficacy Scale 요인구조 분석). 유아교육연구, 28(2), 169-191.
  6. 김한나, 송지연, 오유경, 최지원, 유계숙(2011). 보육교사의 교사직 지속.이직 이유가 직업만족도에 미치는 영향. 유아교육학논집, 15(3), 91-116.
  7. 보건복지부(2013). 보육통계. http://www.index.go.kr/egams/index.jsp
  8. 성태제(2007). SPSS/AMOS를 이용한 알기 쉬운 통계분석 - 기술통계에서 구조방정식모형까지. 서울 : 학지사.
  9. 신지연, 최석란(2006). 2세 영아의 어머니와 보육교사에 대한 복합 애착과 사회정서적 행동. 아동학회지, 26(1), 137-154.
  10. 이세나(2007). 보육교사의 보육효능감과 직무만족도에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 14(2), 1-21.
  11. 장미아(1996). 유치원 교사의 직무스트레스와 대처방법. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 정옥분(2010). 아동연구와 통계방법. 서울 : 학지사.
  13. 정채옥(2006). 현직보육교사와 예비보육교사의 지원동기 및 전문성과 발달에 적합한 실제에 관한 인식비교 연구. 유아교육학연구, 10(3), 191-120.
  14. 조성연(2005). 보육교사의 직무만족도와 소진. 한국생활과학회지, 14(1), 69-79.
  15. 채진영, 권혜진(2012). 영유아교사의 성격유형에 따른 직무만족도와 스트레스 대처 방식의 차이. 한국보육지원학회지, 8(3), 5-23.
  16. 최애경(2007). 예비유아교사의 보육실습 전.후에 따른 교사이미지 변화. 아동교육, 16(3), 291-302.
  17. 한국교육개발원(2012). 교육통계연보. http://cesi.kedi.re.kr
  18. 황미구(2001). 통제소재, 직무스트레스 및 대처전략이 직무만족에 미치는 영향. 진로교육연구, 14, 165-184.
  19. 홍계옥(2003). 유아교사의 훈육행동과 관련 변인에 대한 연구 - 유아의 성, 연령, 학급의 크기 그리고 교사의 교육경력을 중심으로. 영유아교육, 6, 59-74.
  20. Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307-337). New York: H. H. Freeman.
  21. Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Borgogni, L., & Steca, P. (2003). Efficacy beliefs as determinants of teachers' job satisfaction. Journal of Educational Psychology, 95, 821-832. https://doi.org/10.1037/0022-0663.95.4.821
  22. Compbell, J. P., & Scarpello, V. (1983). Job satisfaction and the fit between individual needs and organizational rewards. Journal of Occupational Psychology, 56, 315-328. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1983.tb00138.x
  23. Emmer, E., & Aussiker. A. (1987, April). School classroom discipline program: How well do they work? Paper presented at the national meeting of the American Education Research Association, Washington, D.C.
  24. Feitler, F. C., & Tokar, E. B. (1981). Teacher stress: Sources, symptoms and job satisfaction. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Los Angles, CA, April, 13-17. Eric Document Reproduction Service, No. ED 204 857.
  25. Golbasi, Z., Kelleci, M., & Dogan, S. (2008). Relationships between coping strategies, individual characteristics and job satisfaction in a sample of hospital nurses: Cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 45, 1800-1806. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2008.06.009
  26. Green, S. B., & Ross, M E. (1996). A theory-based measure of coping strategies used by teachers: The problmes in teacher scale. Teaching & Teacher Education, 12(3), 315-325. https://doi.org/10.1016/0742-051X(95)00041-H
  27. Ho, I. T., & Hau, K. T. (2004). Australian and Chinese teacher efficacy: similarities and differences in personal instruction, discipline, guidance efficacy and beliefs in external determinants. Teaching and Teacher Education, 20, 313-323. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.09.009
  28. Jorde-Bloom, P. (1988). Measuring work attitudes in the early childhood setting: Technical manual for the early childhood job satisfaction survey and early childhood work environment survey. Illinois Early Childhood Professional Development Project.
  29. Klassen, R. M., Foster, R. Y., Rajani, S., & Bowman, C. (2009). Teaching in the Yukon: Exploring teachers' efficacy beliefs, stress, and job satisfaction in a remote setting. International Journal of Educational Research, 48, 381-394. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2010.04.002
  30. Klassen, R. M., Tze, V. M. C., Betts, S. M., & Gordon, K. A. (2011). Teacher efficacy research 1998-2009: Signs of progress or unfulfilled promise? Educational Psychology Review, 23(1), 21-43. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9141-8
  31. Labone, E. (2004). Teacher efficacy: Maturing the construct through research in alternative paradigms. Teaching and Teacher Education, 20, 341-359. https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.02.013
  32. Muijs, R. D., & Rejnoalds, D. (2001). Teachers' beliefs and behaviors: What really matters. Journal of Classroom Interaction, 37, 3-15.
  33. Rudasill, K. M., & Rimm-Kaufman, S. E. (2009). Teacher-child relationship quality: The roles of child temperament and teacher-child interactions. Early Childhood Research Quarterly, 24, 107-120. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.12.003
  34. Wheatley, K. F. (2005). The case for reconceptualizing teacher efficacy. Teaching and Teacher Education, 21, 747-766. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.05.009

피인용 문헌

  1. A Study on Multicultural Family Visiting Instructors' Multicultural Efficacy and Job Satisfaction vol.32, pp.5, 2014, https://doi.org/10.7466/JKHMA.2014.32.5.1
  2. 예비유아교사의 자기표현과 스트레스 대처방식이 인성에 미치는 영향 vol.10, pp.2, 2013, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.2.005
  3. A Study on the Relationships between Job Stress, Job Satisfaction, and Teacher Efficacy of Elementary After School Teachers - With Focus on Mediating Effect of Teacher Efficacy - vol.21, pp.4, 2013, https://doi.org/10.24159/joec.2015.21.4.267