Abstract
This study evaluated dental health care providers to identify strategic management implications for providing improved dental health dental health care services to consumers. For this purpose, adental health care satisfaction survey was conducted on 1,156 patients (more than 20 years of age) at a dental clinic follow-up visit in a small-town dentist clinic Gyeongsangbuk-do province from August 1, 2013 to September 13, 2013. The dental health service value satisfaction in the gender and age (p<.05), monthly income (p<.001), dental health service quality satisfaction indentists according to gender (p<.05), education (p<.01), monthly income (p<.001), word-of-mouth effect of satisfaction job (p<.05), age and monthly income (p<.001) were investigated. Acorrelation was observed between the variables of the dental health services dental health services quality sub areas: certainty, reliability, and materiality. The interrelation between the dental health service showed the value of the variable(p<.000). The dental health services, routes elected, customer satisfaction with the dentist, reason for choosing a dentist, dental doctor reused and word-of-mouth effect of the satisfaction variable and the association with the volume(+) showed a correlation. The establishment new hospital management strategies can improve the quality of health care services to the patients and provide high-quality health care services.
본 연구는 치과 의료서비스 공급자에게 경영전략적인 시사점을 제시하므로 치과 의료서비스 개선을 통해 치과 의료소비자에게 보다 나은 치과 의료서비스를 제공하는데 근거를 제시하고자 한다. 이를 위해, 경상북도 A 소도시의 치과의사회의 동의를 얻어, 치과병 의원을 내원하는 20세 이상의 재진환자를 2013년 8월 1일부터 2013년 9월 13일까지 치과 의료서비스 만족도를 조사하여 최종 1,156명의 설문을 분석하였다. 연구 결과, 치과 의료서비스 가치의 만족도에서 성별과 연령 p<.05, 월수입 p<.001, 치과 의료서비스 품질의 만족도에서는 성별 p<.05, 학력 p<.01, 월수입 p<.001, 치과 재이용 및 구전효과 의사의 만족도에서 직업별 p<.05, 연령과 월수입 p<.001로 나타났다. 대상자의 치과 의료서비스 변인 간의 상관관계는 치과 의료서비스 품질 하위 영역인 확실성, 신뢰성, 유형성과 치과 의료서비스의 가치 변인 간의 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<.000). 그리고 대상자의 치과 의료서비스 만족도에 따른 치과 선택 경로, 치과 선택 이유, 치과 재이용 및 구전효과 의사의 변수 간의 상관관계에서 양(+)의 상관관계를 보여주었다. 이 연구의 결과를 기초로 한 새로운 병원 경영 전략의 수립과 그로 인한 의료서비스의 질 향상으로 환자가 만족하는 양질의 의료서비스를 제공하도록 노력이 필요하리라 사료된다.