DOI QR코드

DOI QR Code

A Self-Organizing Angle-based Routing Protocol for Urban Environments

도심환경에서의 자율 군집적인 각도 기반 라우팅 프로토콜

  • Oh, Seungyong (The School of Computer Science and Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Cho, Keuchul (The School of Computer Science and Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Kim, Junhyung (The School of Computer Science and Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Yun, Jeongbae (The School of Computer Science and Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Seong, Gihyuk (The School of Computer Science and Engineering, Kyungpook National University) ;
  • Han, Kijun (The School of Computer Science and Engineering, Kyungpook National University)
  • 오승용 (경북대학교 IT 대학 컴퓨터학부) ;
  • 조규철 (경북대학교 IT 대학 컴퓨터학부) ;
  • 김준형 (경북대학교 IT 대학 컴퓨터학부) ;
  • 윤정배 (경북대학교 IT 대학 컴퓨터학부) ;
  • 성기혁 (경북대학교 IT 대학 컴퓨터학부) ;
  • 한기준 (경북대학교 IT 대학 컴퓨터학부)
  • Received : 2013.08.14
  • Accepted : 2013.10.20
  • Published : 2013.10.28

Abstract

MANET is not suitable to be applied to vehicle environments because of frequent path loss and path re-routing. To solve these problem, It is known that location-based routing protocol VANET is efficient. But, the VANET algorithm does not consider urban environments due to frequent vehicle movement and jamming by tall building. In this paper, we propose an efficient routing protocol to improve transfer efficiency and reduce transfer hop count. in urban networks.

Mobile Ad Hoc Network(MANET)은 잦은 경로 단절과 경로 재설정으로 인한 지연 때문에 차량환경에 적용이 쉽지 않다. 이런 문제를 해결하기 위하여 VANET(Vehicular Ad Hoc Network) 알고리즘이 제안되었으며, 이들 중에서 위치 정보 기반의 라우팅 프로토콜이 유용한 것으로 알려져 있다. 도심환경에서는 차량의 잦은 이동과 함께 높은 건물들로 인한 전파 방해로 빈번한 네트워크 단절을 일으키지만 현재의 VANET은 이러한 도심환경을 고려하지 않기 때문에 토폴로지의 단절이 빈번히 일어난다. 본 논문에서는 도심환경 내에서 노드들의 이동방향을 측정한 후 캐쉬 테이블을 통하여 비교하여 교차로를 탐색하는 방법을 개선하고, 전송 홉 수를 최대한 줄여 전송효율을 높이는 라우팅 알고리즘을 제시한다.

Keywords